Vezetõk felelõsségbiztosítása: a kkv-k kétharmada nem ismeri
2015.05.25
A kis- és közepes vállalkozások vezetõinek 66%-a nincs tisztában azzal, hogy mire jó a vezetõ tisztségviselõk felelõsségbiztosítása – derül ki az Allianz felmérésébõl.

A mintegy 1000 brit kis- és középvállalat körében végzett kutatásból kiderült, hogy a cégvezetõk több mint fele nem tudott róla, hogy egy vállalat vezetõjét személyesen is felelõsségre lehet vonni az üzleti döntései miatt.

A válaszadók szerint a három legfontosabb kockázat, amivel szembe kell nézniük a cégeknek az adatbiztonság (25%), a hitelezési kockázat (19%) és a reputációs kockázat (15%). Utóbbival kapcsolatban a legnagyobb aggodalmat a felsõvezetõk által elkövetett jogellenes cselekmény (36%), az ügyfél anyagi kárára hozott rossz döntés (32%), illetve a munkavállaló vezetõkkel szemben támasztott kártérítési igénye (27%) jelenti a megkérdezettek körében.

Az Allianz Biztosító, a DAC Beachcroft nemzetközi ügyvédi irodával közösen nem rég adott ki egy tájékoztatót a D&O biztosításokkal kapcsolatban, amelyben részletesen leírják, hogy milyen kockázatokkal néznek szembe a cégvezetõk, és ezekkel szemben milyen védelmet tudnak szerezni biztosítás útján.

A kutatás szerint a kkv-k tehát meglehetõsen szerény ismeretekkel rendelkeznek a vezetõ tisztségviselõk felelõsségérõl, holott azonos, sõt, esetenként akár nagyobb kockázatokkal szembesülnek, mint a nagyobb cégek, ráadásul nem is rendelkeznek belsõ jogi csapattal, akik kezelni tudnák az ellenük folyó vizsgálatokat, kárigényeket.

Számos felsõvezetõ nincs tisztában vele, hogy amennyiben egy bírságot kivetnek rá, nem tudják már azt a cégre hárítani, vagyis személyes anyagi felelõsséget viselnek. Rendkívül fontos, hogy a vezetõk megértsék a rájuk vonatkozó jogszabályokat, valamint az ellenük benyújtott panaszok, kárigények következményeit – szögezi le az Allianz.

Mint ismeretes, hazánkban az új Ptk. tavaly márciusi hatályba lépésével, ha a cégvezetõ szerzõdésszegéssel kárt okoz az általa vezetett társaságnak, saját vagyonával felel ezért a kárért. Az új szabályozás hatására a vezetõi felelõsségbiztosítások száma és díja is növekedett. Amíg 2013-ban 615 millió, addig tavaly már 1 milliárd 819 millió forint díjbevétel származott ebbõl a biztosítóknál, de a számuk még mindig csak 3300 – közölte nemrégiben egy konferencián Pandurics Anett, a MABISZ elnöke.