A biztosítóknak köszönhetõ a drón-ipar növekedése?
2015.06.03
Azáltal, hogy a biztosítók lehetõvé tették a drón technológia kockázatainak fedezetét is, igen gyors fejlõdésnek indult a vezetõ nélküli légijármûvek iparága – állítja a Marsh. A drónok hajnala címet viselõ jelentésbõl kiderül, hogy a drón mûveletek számára ma már bõséges biztosítási kapacitás áll rendelkezésre, hiszen számos biztosító igyekszik mielõbb megvetni a lábát az új szektorban.

A pilóta nélküli légi rendszerek használata igen jelentõs gazdasági elõnyökkel járhat. Becslések szerint egyesül az USA-ban 82 milliárd dolláros piacot, illetve több mint 100 ezer munkahelyet teremthetnek ezek a rendszerek 2025-ig.

A Marsh jelentése szerint a drónokkal kapcsolatos mûveltek biztosításához bõséges kapacitás áll rendelkezésre, annak ellenére, hogy a szabályozók még mindig küzdenek a drónok használatára vonatkozó átfogó szabályozás megalkotásával, számos személyiségi és nemzetbiztonsági aggály miatt.

A biztosítók komoly tapasztalattal rendelkeznek a hagyományos, vezetõvel mûködõ légi jármûvekhez kapcsolódó kockázatok biztosítása terén, melyet a drónok használatához kötõdõ kockázatok értékelésekor is hasznosíthatnak. Utóbbiak fedezete elsõsorban a drón méretén, használatán és értékén alapul – állítja a Marsh.

A Marsh felmérése szerint továbbra is a szabályozás jelenti a legnagyobb akadályt abban, hogy a drónok használata széles körben elterjedjen, és a használatában rejlõ üzleti potenciál kibontakozhasson. Ehhez a nemzeti és nemzetközi légi közlekedési törvények felülvizsgálatára lenne szükség.

Az USA-ban a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) jelenleg eseti elbírálás alapján engedélyezi a drónok üzleti célú használatát. Az FAA azonban nemrégiben egy olyan szabályozást javasolt, amely lehetõvé tenné bizonyos, kisméretû drónok rendszeres használatát.

Az Egyesült Királyságban azt javasolják, hogy vezessenek nyilvántartást azokról a vezetõ nélküli légi eszközökrõl, melyeket kifejezetten üzleti célból használnak. Egy másik javaslat GPS-koordinátákon alapuló területet jelölne ki, amelyen belül használhatóak, vagy nem használhatóak ezek az eszközök, továbbá azt is elõírnák, hogy milyen szintû biztosítást kell kötniük a drónok használóinak.

Miközben a szabályozás kidolgozása folyamatban van, addig a biztosítók sem tétlenkednek a Marsh szerint, saját biztonsági útmutatásaikat készítik ügyfeleik számára, a vezetõvel ellátott légi jármûvek terén szerzett tapasztalataik alapján. Az USA-ban számos biztosítótársaság már most is több ezer drónt biztosít.