Így változtak a cégvezetők biztosításokkal kapcsolatos elvárásai
2022.01.03

Egy nagyszabású felmérés szerint a világjárvány és az annak köszönhető lezárások megváltoztatták az üzleti vezetők biztosítással kapcsolatos nézeteit és elvárásait. A világ most másképp tekint a kockázatokra, mint akár csak néhány évvel ezelőtt. A vállalkozások a kiberbiztonságba, a rugalmas munkavégzésbe, valamint a kockázati adatokba és elemzésekbe történő befektetések révén építik ki kockázatkezelési képességeiket. Több cég is kockázatkezelőket kezd alkalmazni, és másként vizsgálják meg a biztosítási lehetőségeiket – derül ki londoni székhelyű Beazley biztosító idei Risk & Resilience tanulmányából.

Úgy tűnik, hogy a világjárvány és az azt követő zárlatok nemcsak az üzleti struktúrákat és működési modelleket változtatták meg, hanem a vállalatvezetők biztosítással kapcsolatos nézeteit és elvárásait is. A biztosítást mindig is szükségszerűségnek tekintették, de a felmérés adatai - amelyek az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban 10 különböző iparágban több mint 1000 felsővezetővel készített interjúkon alapulnak - azt mutatják, hogy a vállalkozások ma már többet várnak el a közvetítőktől és a biztosítóktól.

A bizalom kérdése

A megkérdezettek csaknem fele (48%) mondta, hogy a világjárvány kezdete óta nőtt a biztosításba vetett bizalma, de csak 54%-uk gondolja úgy, hogy a biztosítások jól illeszkednek a vállalkozásuk kihívásaihoz.

Úgy tűnik, hogy a világjárvány kezdete óta nőtt a biztosításokba vetett bizalom, de az üzleti vezetők elvárásai túlmutatnak a puszta pénzügyi védelmen. Azt akarják, hogy a biztosítók és a brókerek jobban megértsék a működésüket és az őket fenyegető kockázatokat, hogy a rendszeres kockázatelemzések, kockázatkezelési eszközök, szolgáltatások és rugalmas, személyre szabott fedezetek révén valódi értéket adjanak az üzletükhöz. Ezen elvárások teljesítéséhez a biztosítási ágazatnak az adatokat hatékonyabban kell tudnia alkalmazni, hogy segíteni tudja ügyfeleit abban, hogy vállalkozásukat megvédjék a felmerülő ismert és ismeretlen kockázatokkal szemben, mint amilyenek a kiberbiztonsági, az ellátási láncot érintő és a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) kockázatok.

A tudáshiány megszüntetése

A felmérés szerint az üzleti vezetők negyede nehezen érti meg, hogy milyen biztosításra van szüksége, és 19%-uk nehezen talál az ágazatára vagy speciális üzletágára szabott biztosítást.

Az eredmények szerint a vállalati biztosítások felkutatásának és megkötésének vannak olyan elemei, amelyeket az ügyfelek nehéznek találnak, és ahol nagyobb tisztánlátásra és ügyféloktatásra lenne szükség. Ilyen a biztosítási ajánlatok összehasonlítása és annak megértése, hogy a biztosítás hogyan nyújthat segítséget valós élethelyzetekben. Utóbbi igényre a világjárványt követően az üzletmenet megszakadást fedező biztosítások körüli félreértések is rávilágítottak.

A válaszadók több mint egyötöde (21%) szerint biztosításkötésnél az a legfontosabb, hogy tisztában legyen vele, milyen típusú kockázatokkal szemben van szüksége fedezetre. Az ügyfelek első számú elvárása a biztosítókkal szemben ezért az, hogy mély, speciális tudással rendelkezzenek az őket érintő konkrét kockázatokról - ez pedig arra utal, hogy létezik egy olyan tudáshiány, amelynek betöltésére speciális biztosítási partnereket keresnek.

Míg a biztosító és a biztosított közötti kapcsolat eddig túlnyomórészt tranzakciós jellegű volt, most stratégiai jellegűvé kell fejlődnie, amely a hatékony kockázatkezelési megoldások kidolgozására irányuló partnerségen alapul.

Jobb kapcsolat megteremtése

A megkérdezett vállalatvezetők 44% úgy gondolja, hogy a biztosítója nem érti az üzleti tevékenységét. Az ügyfelekkel való jobb kapcsolat kialakítása és a biztosítások vélt értékének növelése megköveteli, hogy a biztosítási ágazat jobban megértse, hogyan közelítik meg a vevők a kockázatot. Az eredmények azt mutatják, hogy az ügyfelek hajlamosabbak biztosítást kötni, ha a kockázatot valósnak és jelen idejűnek érzik.

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a biztosítási ágazat fordulóponthoz érkezett, és itt az ideje a szolgáltatás újragondolásának. A biztosítás előtt nagy lehetőség áll, hogy az adatok felhasználásával specializált, személyre szabott és rugalmas fedezetet nyújtson a vállalatok számára, amely megfelel az igényeiknek, valamint jobb kockázat- és válságkezelési támogatást biztosítson számukra. Az ágazat egyébként már most is tesz lépéseket ebbe az irányba, például keresi a mesterséges intelligencia és a parametrikus biztosítások alkalmazásának lehetőségeit. Az ilyen típusú innovációk használata valószínűleg növekedni fog a jövőben.