Így szabálytalankodnak az autósboltok és a szervizek
2015.06.09
Összehangolt országos ellenõrzõ akciót szervezett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az ellenõrzött autókereskedések, autószervizek, és autósboltok közül minden második helyen volt valamilyen jogsértés, a vizsgált alkatrészek közül pedig minden tizenkettedikkel volt valamilyen probléma - közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság ma az MTI-vel.

Az országos akcióban 301 ellenõrzést végeztek a szakemberek, 163 alkalommal találtak valamilyen szabálytalanságot, ami 54 százalékos arány.

A legtöbb probléma az autósboltokban a hiányos tartalmú vagy egyáltalán át sem adott jótállási jegyekkel volt az esetek 50,7 százalékában, az autószervizekben az esetek 30 százalékában a szolgáltatási díjakat nem tüntették fel. Az autósboltokban sokszor hiányzott az eladási ár és az esetek 37 százalékában az egységár is.

Az ellenõrzött 103 autószervizbõl 51-ben, míg a vizsgált 187 autósbolt, illetve autóalkatrész kereskedés közül 111 esetben, 59 százalékban tapasztaltak szabálytalanságot a szakemberek.

A vizsgálták a megfelelõ ártájékoztatást is: 200 üzletbõl és vállalkozásból 42-nél találtak szabálytalanságot. Az üzletekben 34 349 termékbõl 11 607 terméknél hiányzott az ár. Ezt a készlet nagyságával, és a gyorsan változó árakkal magyarázták az alkalmazottak.

A vizsgált 101 autószervizbõl 41-nél jogsértést tapasztaltak az ellenõrök a szolgáltatási díjak kiszámításánál. Hiányzott a szolgáltatási díj, vagy nem volt egyértelmû, vagy nem volt jól olvasható. Az is elõfordult, hogy nem adtak tájékoztatást a javítás óradíjáról, vagy azt nem megfelelõen tüntették fel.

Az ellenõrök azt is vizsgálták, hogy a vállalkozások megfelelõ tájékoztatást adnak-e a szavatossági és jótállási jogokkal kapcsolatban, illetve, hogy adnak-e jótállási jegyet, azok szabályosak-e. A vizsgált 177 tájékoztatás közül 41 valamilyen szempontból félrevezetõ volt. A jótállási jegyeket 73 esetben vizsgálták, 37 alkalommal tártak fel valamilyen szabálytalanságot, ami 51 százalékos kifogásolási arány. Az ellenõrzött vállalkozások 14 alkalommal, a vizsgált esetek 19 százalékában egyáltalán nem adtak át jótállási jegyet.

Közölték: a szabálytalanságot sok esetben az okozta, hogy a vállalkozások nem voltak tisztában azzal a jogszabály-módosítással, amely szerint a gépjármûvek 10 ezer forint feletti alkatrészei, illetve tartozékai is jótállásköteles termékek lettek tavaly szeptember 15-tõl.