Akár 60%-kal is csökkenhet a gépjármû-biztosítási piac!
2015.07.01
A gépjármû-biztosítási piac 25 éven belül a jelenlegi méretének kevesebb, mint 40%-ára csökkenhet, köszönhetõen a vezetõ nélküli autók térnyerésének – állítja legújabb jelentésében a KPMG.

A KPMG szerint ennek az az oka, hogy a vezetõ nélküli autók elterjedésének köszönhetõen csökkenni fog a balesetek gyakorisága, amely egyúttal a károk, így végsõ soron a biztosítási díjak csökkenéséhez is vezet. Ez természetesen pénzügyi feszültségeket eredményezhet a hagyományos biztosítók körében, amely a piac konszolidációjához is vezethet.

A vezetõ nélküli autók elterjedése mellett az is a kevésbé diverzifikált gépjármû biztosítók vesztét okozhatja, hogy várhatóan az autótulajdonosok száma is csökkenni fog – olvasható a jelentésben.

A KPMG által, amerikai biztosítási felsõvezetõk körében végzett felmérésbõl az is kiderül, hogy 39% arra számít, a következõ 10 évben teljesen új szolgáltatók jelenhetnek meg a gépjármû-biztosítási ágazatban. Ide tartozhatnak a válaszadók szerint az autógyártók (56%), különbözõ start-up vállalatok (45%), meglévõ technológiai cégek (39%), illetve a befektetési vállalatok (32%).

Ami az üzleti tevékenységre gyakorolt hatást illeti, a válaszadók 61%-a szerint a szerzõdéskötési folyamatra lesz leginkább hatással az új technológia, míg 52% szerint a termékmenedzsment, illetve a kárrendezés területén lesznek a legnagyobb változások.

A felmérés szerint tízbõl 7 biztosító nincs még felkészülve a vezetõ nélküli autókra és nem korrigálta még üzleti modelljét. A legtöbb felsõvezetõ (84%) ugyanis nem gondolja, hogy a technológiának jelentõs hatása lenne az üzletükre 2025-ig, 42% ugyanakkor úgy véli, hogy a következõ 6-10 évben komolyan átalakíthatja cégüket az új technológia. A megkérdezettek közel háromnegyede (74%) pedig kifejezetten felkészületlennek tartja cégét a vezetõ nélküli autók elterjedésére.

A KPMG azt is hozzátette, hogy 55% egyenesen abban bízik, hogy a szabályozók csak késõbbi idõpontban fogják engedélyezni a vezetõ nélküli autók használatát, ami megmagyarázza, hogy miért számítanak arra, hogy csak jóval késõbb lesz bármilyen hatással üzletükre a technológia.

Ami a felkészülést illeti, a megkérdezettek 65%-a azt mondta, hogy jelenleg még a „tárgyalási szakasznál” tartanak, 32% azonban még semmit nem csinált, és csak mindössze 22% rendelkezik hivatalos tervvel, vagy munkacsoporttal a hatások felmérésére és kezelésére.

A KMPG szerint a biztosítóknak mindenképp fel kell mérniük kitettségüket és a szükséges mértékben meg kell változtatniuk üzleti modelljeiket, ha nem szeretnének kiesni a piacról.

A vezetõ nélküli jármûvek ugyanis az egész autóipari ökoszisztémára komoly hatással lesznek, a változás pedig sokkal gyorsabb lesz, mint azt a legtöbb biztosító gondolja – állítja a jelentés.