Új kihívások elõtt a gépjármû-biztosítási piac
2016.05.06
A múlt hét végén 12 ország szakembereinek részvételével Budapesten rendezték meg az elsõ Kelet-Közép-Európai Gépjármû-biztosítási Konferenciát – tette közzé az esemény szakmai partnere, a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ).

Milyen forradalmi változásokat idézhetnek elõ a biztosítási üzletágakban a digitális kor kihívásai és lehetõségei? Cees Werff, a holland Claims Corporation Network elnöke szerint a digitalizáció, az „Internet of Things” (IoT) mára számos tradicionális szolgáltatás – az utazás, a zenével kapcsolatos, a kiskereskedelmi, illetve a személyszállítással kapcsolatos szolgáltatások - mûködését alakította át gyökeresen. Ezen a téren a biztosítás kissé lemaradt: a hagyományos eszközök a digitalizálódó világban egyre kevésbé felelnek meg az Y és a még fiatalabb generációk elvárásainak. Míg az értékesítés területén komoly elõrelépések történtek ezen a téren, a biztosítással kapcsolatos online lehetõségek ezzel gyakorlatilag véget is érnek. Matteo Carbone, a Bain & Company alapítója az adattovábbításban, a telemetriában rejlõ lehetõségekrõl szólva az e tekintetben Európa éllovasának tekinthetõ olaszországi tapasztalatokra támaszkodva elmondta: a telemetria elsõsorban a hatékonyabb kockázatelemzés, illetve a visszaélések kiszûrésében játszhat szerepet.

Michael Teihlmeier, a Német Biztosítási Szövetség (GDV) szakembere a telematikán, illetve a sofõr nélküli autókon keresztül mutatta be, hogy a technológiai fejlesztéseknek köszönhetõen milyen hatalmas változások várhatók rövid idõn belül a gépjármû-biztosítások területén. Alapvetõ persze a különbség, mivel az elõbbi esetben a sofõrt, a második esetében az autót kell biztosítani, de az is könnyen belátható, hogy a két véglet között óriási a „szürke zóna”. Rengeteg a kérdés, de az már most látható, hogy a fejlesztések következtében egyre biztonságosabbá válik a vezetés, csökken a balesetek száma, ami a biztosítási díjakban is meg fog mutatkozni – jelentette ki Teihlmeier.   

„Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy szakmai partnerként részt vehetünk egy ilyen úttörõ vállalkozásban” – jelentette ki Molnos Dániel, a Magyar Biztosítók Szövetségének fõtitkára köszöntõjében. A rendezvényen elhangzott: óriási különbségek mutatkoznak a régió gépjármû-biztosítási piacain. Simon Zsolt, a Generali Biztosító Gépjármû- és lakossági vagyonbiztosítási igazgatója elmondta, a kelet-közép-európai régióban messze Magyarországon a legnagyobb a verseny a gépjármû-biztosítási piacon, és – ettõl nem függetlenül – itt a legalacsonyabbak a díjak és kaptak a legnagyobb szerepet az online közvetítõk. A közel 25 millió gépjármû-számmal, illetve az egy fõre jutó gépjármûvek arányában is a régió éllovasának számító Lengyelországban a nagyrészt állami tulajdonban lévõ PZU biztosító dominanciája akkora, hogy ott egyelõre más piaci szereplõk gyakorlatilag nem tudják nyereségesen mûködtetni az üzletágat. Csehországban a lakosság „konzervatív” attitûdje következtében az autósok 90 %-a nem vált gépjármû-biztosítót, Szlovákiában is minimális a verseny, Romániában és Bulgáriában pedig elsõsorban a helyi biztosítók versengenek az ügyfelekért, de a biztosítási díjak alacsony szintje miatt az ágazat mûködése alig-alig kifizetõdõ. 

A balesetek okozta személyi sérülésekkel kapcsolatos követelések kompenzációja is nagy eltéréseket mutat Európa-szerte. Egyre gyakoribb a személyi sérülésekkel járó balesetek miatti követelés, ami nem feltétlenül jelent egyet a káresemények számának növekedésével. Sokkal inkább az okozza, hogy tudatosabbak a károsultak, illetve hogy Európa-szerte egyre drágább az egészségügyi ellátás – jelentette ki Danijela Ziser, a Swiss Re Kelet-Közép-Európai Kárkezelésekért felelõs vezetõje.