Biztosítási innováció: számos próbálkozás zajlik a piacon
2015.07.17
Az elmúlt években szinte felrobbant a pénzügyi technológiai, idegen szóval a fintech szektor, amibõl természetesen a biztosítók sem szeretnének kimaradni. A fintech innováció érdekében számos módszert bevetnek a társaságok, így szeretnék elérni ugyanis, hogy szolgáltatásaik a lehetõ leginkább személyre szabottak legyenek, és versenyelõnyre tegyenek szert a hagyományos biztosítókkal szemben. Amint a KPMG elemzésébõl is kiderül, ehhez nem biztos, hogy feltétlenül az kell, hogy a biztosítók tulajdonában legyen a szükséges technológia.

Az innovációért is verseny folyik

Az, hogy a technológia segítségével javítani lehet a felhasználói élményt és az üzleti teljesítményt, nem teljesen új gondolat a biztosítási piacon, ugyanakkor a biztosítási technológia iránti verseny az utóbbi idõben meglehetõsen kiélezetté vált. A biztosítók, bankok, magántõke- és kockázati tõke társaságok mind azért küzdenek, hogy övék legyen a „következõ nagy dobás” a biztosítási piacon, amihez gyakran fintech startupokkal is együttmûködnek, tõke biztosítása, partnerség, kapcsolatok biztosítása vagy coaching formájában.

Egyre több biztosítótársaság dönt úgy, hogy saját technológiai inkubátort, vagy kockázati tõkealapot hoz létre, felismerve, hogy meglévõ vállalati struktúrájuk nem biztos, hogy megfelelõ ahhoz, hogy új biztosítási technológiai ötletek szülessenek benne.

A csoport szinten létrehozott laborok szintén elõnyösek lehetnek a KPMG szerint, hiszen csökkenthetik az új ötletek bevezetésekor jelentkezõ zavarokat, valamint azt a kockázatot is, hogy egy biztosítótársaság esetleg inkább a meglévõ üzletvitel mellett áll ki, egy hosszú távú változás helyett. További elõnye a csoport szintre emelésnek, hogy a szervezetek gyakran rövid távú pénzügyi nyomás alatt vannak, míg csoport szinten nagyobb autonómiát kaphat a biztosítási technológiák fejlesztése – állítja a tanácsadó cég.

Más biztosítók úgy próbálnak meg közelebb kerülni a fintech innovációhoz, hogy befektetõként támogatják az ilyen induló vállalkozásokat. Ausztráliában például helyi pénzügyi intézmények hoztak létre egy fintech hub-ot, Stone and Chalk néven, amelyben számos nagy biztosító is részt vesz.

Számos biztosító most kezdi felülvizsgálni a biztosítási technológiai befektetéseit. A KPMG az ügyfeleivel folytatott beszélgetéseibõl azt szûrte le, hogy sokan most próbálják megtalálni a legjobb modellt, a legjobb tulajdonosi struktúrát, ami nyilván attól függ, hogy mit akar elérni a befektetéssel a biztosító.

A KPMG tapasztalatai szerint a multi-stratégia azért is lehet jó megoldás, mert a piac nagyon gyorsan változik, az igazán jó ötletek pedig teljesen eltérõ forrásból származhatnak, ezért azok a biztosítók, akik minden pénzüket és erõfeszítésüket egy vagy két kezdeményezésbe fektetik, nem biztos, hogy alkalmazkodni tudnak majd a piac változásaihoz.