Kutatás: a biztosítók ötöde használja ki megfelelően az adatokban rejlő üzleti lehetőségeket
2022.02.14

A Capgemini Kutatóintézet jelentése szerint azok a biztosítók, amelyek a legjobban tudják használni az adatokat, már most piaci versenyelőnyt élveznek, jobbak a pénzügyi mutatóik is. Ezeket a szervezeteket ún. adatmestereknek tekintik.

Az adatvezérelt biztosítókról szóló, Data-Powered Insurer: Unlocking the Data Premium at Speed and Scale című jelentés azt elemezte, hogy milyen előnyökkel jár, ha a biztosítási szervezetek adatvezéreltek, mit csinálnak másképp, mint más cégek, és hogyan használják hatékonyabban az adatokat. A jelentés legalább egy adatszakértővel rendelkező, 204 biztosítási szervezet 510 biztosítási vezetőjével készített interjút tartalmaz.

A biztosítók mindössze 18%-a rendelkezik megfelelő technikai képességekkel és vállalati kultúrával ahhoz, hogy támogatni tudják az adatvezérelt programokat, melyek valós értéket teremthetnek a növekvő adatmennyiségből – derül ki a jelentésből. Ezeket a szervezeteket ’adatmestereknek’ nevezik, és lényegesen nagyobbak, mint társaik, a legtöbbjük átlagosan 20 milliárd dollár feletti bevétellel rendelkezik. Kína és Japán a felmérésben szereplő cégek mindössze 13%-át képviseli, azonban az adatmesterek 40%-át adják.

Ezen adatmesterek majdnem mindegyike jobb kárhányadokról és magasabb ügyfélelégedettségi mutatókról (NPS) számolt be a többi biztosítási szervezet mintegy feléhez képest. Emellett 175%-kal magasabb „egy alkalmazottra jutó bevételt” produkáltak, és 63%-kal voltak jövedelmezőbbek egy átlagos biztosítónál. Jellemzően három területen mutatnak markáns különbséget: 92%-uk rendelkezik központi irányító vagy facilitáló testülettel, 62%-uk együttműködik insurtechekkel, és 97%-uk nyílt alkalmazásprogramozási felületeket (open API) hozott létre, hogy külső felek számára is lehetővé tegye az adatokhoz való hozzáférést.

A hagyományos biztosítók számára egyre nehezebbé az insurtech cégekkel való versenyzés. Ezek a szervezetek csak úgy tudnak versenyezni, ha adatvezérelt megközelítést alkalmaznak a piaci részesedés megőrzése, növelése, a kulcsfontosságú mutatók javítása és a kiemelkedő kockázatkezelés érdekében.

A biztosító szervezetek az adatok felhasználásával új megoldásokat dolgoznak ki, értéknövelt szolgáltatásokat hoznak létre az ügyfelek érdekében, és javíthatják a kockázatok megértését és árazását. A hagyományostól eltérő, valós idejű adatforrásokkal, például telematikai, viselhető eszközökkel és közösségi média adatokkal rendelkező biztosítók kényelemmel, egyedi tanácsadással, dinamikus árazással és személyre szabott tanácsadással szolgálhatnak ügyfeleiknek.

A felmérés szerint a biztosítók mindössze 40%-a használja az adatokat új piacokra való belépéshez, 43%-uk segítségével korszerűsítette és frissítette kockázati algoritmusait.

A jelentés négy területet emel ki a biztosítók számára, amelyekbe érdemes befektetni, hogy adatmesterekké válhassanak:

  1. Infrastruktúra, modern technológiai platform kiépítése: az adatokból származó insight-ok gyors megvalósítása, és a valós idejű adatmegosztás érdekében (közvetítőkkel, viszontbiztosítókkal)
  2. Megfelelő működési modellek kialakítása: az adatvezérelt biztosítási felhasználási esetek skálázásához. Érdemes létrehozni dedikált szerepköröket az adatkezelők és -tulajdonosok számára.
  3. Erős adatkultúra kialakítása az egész szervezeten belül: ösztönözve az alkalmazottakat az adatok elfogadására és használatára.
  4. Nyílt adat-ökoszisztéma szervezése és insurtech cégekkel való együttműködés megfontolása.