Ilyen lehet a jövõ intelligens közlekedési hálózata
2015.08.14
Okos parkolási rendszerek, arcfelismerõ utasszámláló kamera: ezek hozhatnak jelentõs változásokat a városi forgalom szervezésében.

Az elmúlt években a Xerox kutatásai közt kiemelt szerepet kaptak a közlekedéssel összefüggõ problémák feltárására és orvoslására irányuló vizsgálatok. A vállalat szakemberei folyamatosan azon dolgoznak, hogy a megoldásaikkal egyszerûbbé, gyorsabbá és kényelmesebbé tegyék az utazók életét. A közelmúltban több tovább fejlesztett újítást is bemutattak, amelyek a jövõben jelentõs változásokat hozhatnak a városi forgalom szervezésében.

Ezek közé tartozik a CloudParc, amely egy okos parkolási megoldás. Ez a telefonon, vagy tableten futó program kommunikál az utcai térfigyelõ kamerákkal és a közlekedési lámpákra szerelt apró komputerekkel, amelyek tárolják az utcaképeket. Az elraktározott adatok alapján a CloudParc felismeri, hogy hol található az adott utcában az autó számára megfelelõ parkolóhely. Az utcába érve pedig az okos eszköz kijelzõjén azonnal meg is jeleníti, hogy hol érdemes megállni a gépkocsival.

Hasonlóan elõremutató fejlesztés a Vehicle Passenger Detection System [VPDS], amely a hatóságok munkáját könnyíti meg. Ezzel a video analitikai megoldással azok szûrhetõek ki, akik jogosulatlanul veszik igénybe például a magas kihasználtságú jármûveknek (HOV) fenntartott, és ezzel azok gyorsabb haladását elõsegítõ sávokat. Ezeket Amerikában csak azok az autók használhatják, amelyekben a vezetõ mellett minimum még egy ember helyet foglal. A VPDS geometrikus algoritmusa, arcfelismerõ kamera bevetése nélkül képes beazonosítani, hogy hány ülés foglalt és mennyi szabad a megfigyelõ pont elõtt elhaladó gépkocsiban.

A Merge pedig egy intelligens városi parkolást szabályzó rendszer, amely számtalan funkcióval segíti a közlekedésben résztvevõket. Átláthatóbbá tehetõ vele a települések közlekedési hálózata és hosszútávon felszámolhatóak akár a forgalmi anomáliák is. Többek közt azzal, hogy a rendszer a rákapcsolt kamerák felvételei alapján elemzi azt, hogy hol van állandó torlódás a parkolóhelyek hiánya miatt, illetve hol mûködnek kihasználatlanul a várakozási övezetek. Ezeknek az adatoknak a birtokában a valós igényekhez igazíthatóak többek közt a parkolási díjak, amelynek változtatásával azonnal dinamikusabbá válhat a közlekedés egy - egy zónán belül.

A Xerox, együttmûködésben Michigan Transportation Research Institute-tal, jelenleg is dolgozik a felsorolt fejlesztések városi adaptálásán. A michigan-i Ann Arborban valódi tesztkörnyezetet hoztak létre, ahol a tipikus városi közlekedési viszonyokat, akadályokat elõidézve vizsgálják élesben, hogyan teszik könnyebbé az emberek életét a Xerox szakemberei által megálmodott rendszerek. Ezen a helyszínen 2021-re szeretnének megvalósítani egy olyan mûködõ közlekedési hálózatot, amelyhez egy idõben akár több mint húszezer jármû kapcsolódik.