A díjbevétel növekedése alapján – az egy százaléknál nagyobb súlyú szereplõk között – egyértelmûen a Wáberer Hungária számít az elsõ fél év nyertesének: a társaság 2015 elsõ hat hónapja alatt majdnem másfélszeresére növelte díjbevételét az egy évvel korábbihoz képest, és megközelítette a 6,9 milliárd forintot. Majdnem negyvenszázalékos díjbevétel-növekedést hozott a KÖBE is, amely 5,3 milliárd forintot jelentett hat hónap alatt, 1,2 százalékos részesedés mellett – derül ki a Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) adataiból. A két cég teljesítményében persze meghatározó szerepet játszott a kötelezõ gépjármûfelelõsség-biztosítási (kgfb) átlagdíjak növekedése is, hiszen bevételük túlnyomó része ebbõl az üzletágból származik.
A 2,08 százalékos piaci átlagot sokszorosan meghaladó növekedést produkált még a Cardif, a Vienna Life és a CIG csoport is – 27,3, 20,8, illetve 17,6 százalékos díjbevétel-emelkedés mellett –, ám figyelemre méltó, hogy e cégek egyikének a piaci részesedése sem haladja meg a két százalékot. Említésre méltó körülmény az is, hogy mind a CIG-nél, mind a Cardifnál a nem életbiztosítási üzletág produkálta az erõsebb bõvülést.
A hat legnagyobb díjbevétel-bõvülést elérõ cég közül egyedül az NN – korábbi nevén ING – jelentette a kivételt, hiszen a társaság az elsõ féléves, 41,1 milliárd forintos díjbevétele alapján 9,06 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik az egy évvel korábbi 8 százalékkal szemben: ehhez viszont 16,7 százalékos növekedést kellett elérnie.
A legnagyobb visszaesést elkönyvelõ cégek közül az Erste díjbevétele majdnem 20 százalékkal, 5,2 milliárd forintra esett vissza, ezzel az elsõ hat hónap alapján 1,14 százalékos piaci részesedést mondhatott magáénak. Sokkal szembetûnõbb viszont a Magyar Posta biztosítóinál mutatkozó visszaesés: a 36 milliárdos összesített díjbevétel 10,6 százalékos visszaesést tükröz. Ez pedig az elsõ fél év adatai alapján nem egészen 8 százalékos piaci részesedéshez volt csak elég, szemben az egy évvel korábbi 9,14 százalékkal. Érdekes ugyanakkor, hogy a nem életbiztosításoknál a Magyar Posta 6,8 százalékos növekedést tudott elérni az elsõ fél évben, és az életbiztosítási ág több mint 13 százalékos visszaesése miatt alakultak így az összesített számok.
A nagyobb visszaesést elkönyvelõ társaságok közé tartozik az Allianz is, amelynek a 63,3 milliárdos díjbevétele már „csak” nem egészen 14 százalékos piaci részesedéshez volt elég. Ez azt jelenti, hogy a Generali – a Genertel bevételeivel együtt számolva – díjbevétel alapján már lekörözte a társaságot az elsõ fél évben, de anélkül is minimális mértékben maradt el tõle. Jóval kisebb, de érezhetõ visszaesést könyvelt el díjbevételben az Union és a Groupama is: elõbbié bõ 4, utóbbié pedig 3,36 százalékkal esett vissza.
A mostani változások ellenére a koncentráció változatlanul nagyon lassan csökken a hazai biztosítási piacon: 2014 elsõ fél évében a hat legnagyobb cégcsoport az összesített díjbevétel 67,8 százalékát adta, s a piaci súlyuk az idén is elérte a 65,6 százalékot.