Az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) közzétette a fogyasztói trendekről szóló jelentését, amely a digitalizáció felgyorsulását állapítja meg a COVID-19 járványból eredő egyértelmű trendként. Ez lehetőségekkel, de ugyanakkor bizonyos gondokkal is jár a fogyasztók számára, például csalásokkal és a pénzügyi termékekhez való hozzáférésből történő kizárás lehetséges új formáival.
A világjárvány által okozott folyamatos sokkok közepette a biztosítók, közvetítők és nyugdíjalapok továbbra is hatékony módon szolgálták ki ügyfeleiket, általában erős működési rezilienciát mutatva. Ugyanakkor számos új kihívás keletkezett a természetikatasztrófa-kockázatok növekedéséhez kötődően.
Az EIOPA számos kulcskérdést azonosított a fogyasztói trendekben:
- Rendületlenül fennállnak a befektetési egységekhez kötött termékeket övező aggodalmak a termékek összetettsége miatt, amely a költségekkel és előnyökkel kapcsolatos átláthatóság hiányát eredményezi. A fogyasztói eredményeknek a terméktervezési, értékesítési és ellenőrzési eljárások középpontjába való megbízható helyezése kritikus fontossággal bír az ár–érték arány problémák és az esetleges megtévesztő értékesítés kezelésében, valamint a fogyasztó pénzügyi helyzetének általános javításában.
- Egyre több „fenntartható”-ként reklámozott termék figyelhető meg, ami aggodalmat kelt az úgynevezett „zöldrefestés” lehetőségét illetően, ugyanakkor egy fogyasztói ESG-preferenciák kielégítése felé mozduló szektort mutat, hozzájárulva ezzel egy fenntarthatóbb fellendüléshez.
- Miközben a digitális innováció javította a kárigénykezelés hatékonyságát és felhasználóbarátságát különösen az alacsony értékű és nagy volumenű kárigények esetén, néhány piacon továbbra is problémák mutatkoznak.
- A kialakuló kockázatok új aggodalmakat keltettek a kizárásokat, valamint a védelmi hiányosságok lehetséges növekedését illetően. A feltételek és kikötések egyértelműségének hiánya, valamint a kizárások fogyasztók általi korlátozott megértése káros lehet a fogyasztókra nézve. Ráadásul a nem biztosítható kockázatok terén megfigyelt növekedés szélesíti a védelmi hiányosságok körét.
- Ároptimalizálási gyakorlatok fokozottabb alkalmazása, tökéletesített mesterségesintelligencia-technikákra való támaszkodás és a rendelkezésre álló több fogyasztói adat tisztességtelen kezeléshez és lehetséges pénzügyi kirekesztéshez vezethet, továbbá növelheti a közvetett diszkrimináció kockázatát.
A nyugdíjalapoknál folytatódik az átállás a juttatásalapú nyugdíjrendszerekről a járulékalapúakra.
Általánosabban, egy jól fejlett és kiegyensúlyozott, megfelelő jövőbeli nyugdíj-megtakarításokat biztosító nyugdíjszektor az állami, foglalkoztatói és egyéni nyugdíjtermékek kombinációjának eredménye. Miközben hagyományosan az állami nyugdíjszolgáltatók gyakran jelentősebb szerepet játszanak az európai polgárok megfelelő nyugdíjjövedelmének biztosításában, 2021-ben a magán nyugdíjszolgáltatóknak az állami nyugdíjszolgáltatókkal szembeni növekedésével kapcsolatos trend volt megfigyelhető. Az egyéninyugdíj-piacok részletes trendjei jelentősen eltérőek, mivel a termékek tagállamonként heterogének.
A hosszú távú nyugdíj-megtakarítások finanszírozhatják a reálgazdaságot, és lehetővé tehetik a nyugdíj-megtakarítók számára, hogy fenntartható, hosszú távú gazdasági növekedésben vegyenek részt. Mivel a fogyasztók egyre inkább érdeklődnek a fenntartható termékek iránt, és a piaci szereplők ennek megfelelően átdolgozzák belső befektetési politikáikat és termékeiket, ez támogathatja a nyugdíj-megtakarítók aktív részvételét a fenntartható gazdasági növekedésben. Ugyanakkor ez a trend aggodalmat is kelt a zöldrefestést és a fogyasztókat félrevezető marketingkommunikációt illetően.
Az EIOPA a jövőben is figyelemmel kíséri és elősegíti következetes felügyeleti gyakorlatok alkalmazását a jelentésben kiemelt lehetőségek és kockázatok megfelelő kezelésének biztosítása érdekében.