VW botrány: a biztosítótársaságok is ráfaraghatnak a szoftverhamisításra
2015.09.25
Sok pénze bánhatja a biztosítótársaságoknak, hogy a VW-csoportnál meghamisították a károsanyag kibocsátási értékeket. Fõként a vezetõ tisztségviselõkre kötött felelõsségbiztosítási piacot érintheti a botrány, amely már a VW vezérét is lemondásra kényszerítette.

Elsõsorban azok a biztosítók aggódhatnak, amelyek a vállalatok igazgatósági és felügyelõ bizottsági tagjai ellen benyújtott kártérítési igények esetére kötnek úgynevezett Directors & Officers (D&O) vezetõi felelõsségbiztosítást.

Ez a biztosítás a bíróság által megállapított kártérítés összegét, továbbá a per- és ügyvédi költségeket fedezi egy bizonyos határig. Szakértõk szerint egy Volkswagen méretû óriásvállalat esetében ez 500 millió euró körül lehet.

Az igazgatóságoknak és felügyelõ bizottságoknak olyan szabályszegések esetében lehet benyújtani a számlát, amelyeknek részesei voltak, vagy amelyekrõl tudomásuk volt. Akkor is fizetniük kell azonban, ha elmulasztották megfelelõ ellenõrzõ mechanizmusok mûködtetését a visszaélések feltárására.

A Reuters által megkérdezett biztosítók és közvetítõk szerint egy, a VW-hez hasonló méretû német blue chip gyártó nagyjából évi 500 millió eurós D&O fedezetet köt. Ezt az összeget fordíthatják a vezetõ tisztségviselõk elleni kárigények, valamint a jogi költségek fedezetére, amit a részvényesek szinte biztosan benyújtanak, látva a több mint 30%-os esést az autógyártó papírjainak árában. Ez azonban biztosan nem egy, hanem több tucat biztosító és viszontbiztosító között oszlik majd szét.

Amennyiben a limitet meghaladó költségek merülnek fel, azt mind a Volkswagennek kell megtérítenie, mint ahogy a kivetett bírságokat is, amire a biztosítás jellemzõen nem terjed ki.

A VW-t az Egyesült Államokban akár 18 milliárd dollárra büntethetik, tömegével kezdeményeznek ellene gyûjtõpereket, és a visszahívási akciók költségei is milliárdokra tehetõk. Általában 100 millió euró felsõ határig az utóbbiakra is köthetõ biztosítás.

A Reutersnek nyilatkozó szakértõk szerint ugyanakkor az autóvisszahívások miatti károkat sem fogja tudni a biztosítókkal szemben érvényesíteni a cég, tekintettel arra, hogy a cég tudott a hamisításokról, tehát nem véletlen, vagy gondatlan kárelkövetésrõl van szó.

A VW botránnyal kapcsolatban egyelõre még folynak a vizsgálatok, azonban szakértõk szerint a több mint 5 évvel ezelõtti Siemens korrupciós botrány modellként szolgálhat. A német cég akkor 250 millió eurós D&O fedezettel rendelkezett, végül azonban 100 millió eurós kártérítést kapott a biztosítóktól, miután sikerült kiegyeznie velük.