8,5 millió európai autós kaphat értesítést a Volkswagentõl
2015.10.16
A Volkswagen (VW) német autógyártó konszern csütörtökön bejelentette, hogy a jövõ év januárjától 8,5 millió jármûvet hív vissza az Európai Unióban a dízelbotrány miatt. A VW közleménye szerint a jármûvek üzemben tartóit a társaság értesíti a visszahívásról. A Volkswagen, az Audi, a Seat és a Skoda márkájú jármûvek üzemben tartói a cégcsoport honlapjain önállóan is tájékozódhatnak arról, hogy érinti-e jármûvüket a visszahívás. A VW korábban azt közölte, hogy az EU-ban 8 millió - és nem 8,5 millió - jármû érintett a dízelbotrányban.

A társaság azután adott ki közleményt a visszahívások megkezdésérõl, hogy a német szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA) határozatot hozott a teendõkrõl. Arra kötelezte a társaságot, hogy hívjon vissza 2,4 millió Németországban üzemben tartott jármûvet, távolítsa el a károsanyag-kibocsátási értékeket manipuláló szoftvert és gondoskodjon arról, hogy a motorok megfeleljenek a károsanyag-kibocsátási szabályoknak.

A VW közleményében üdvözölte a KBA döntését. Kiemelte, hogy a határozat révén az érintett jármûvek üzemben tartói elõtt világossá vált, hogy jármûveik biztonságosak és továbbra is lehet használni õket. Hozzátették, hogy az elõírt munkálatokat minden jármûvön ingyen végzik el. Egyelõre a KBA által meghatározott intézkedési tervhez kapcsolódó technikai eljárásokon dolgoznak. Ezek egyaránt lehetnek 'software és hardware' megoldások, vagyis elõfordulhat, hogy nemcsak a programot kell módosítani, frissíteni, hanem alkatrészeket is kell cserélni.

A minden motorfajtához és valamennyi évjárathoz külön-külön kidolgozott megoldásokat mind bemutatják az illetékes hatóságoknak, és a jóváhagyás után értesítik a jármûvek üzemben tartóit. Erre a következõ hetekben, hónapokban kerül sor - áll a közleményben.

A VW a 2008 óta gyártott, EA 189 típusú, 1,2, 1,6, és 2 literes hengerûrtartalmú dízelmotor kibocsátási értékeivel csalt. A társaság vezérigazgatója, Martin Müller a napokban egy interjúban elmondta, hogy nagyon sok modellt szereltek ilyen motorral, ezért 'nem három, hanem több ezer' különbözõ eljárást kell kidolgozni megjavításukra.

A legtöbb esetben csupán a helyi szervizbe kell beállni egy szoftverfrissítésre, de lesznek autók, amelyekben az üzemanyag-befecskendezõ berendezést vagy a katalizátort kell cserélni. Az is elõfordulhat, hogy a kocsi cseréje lesz a legegyszerûbb megoldás.

Az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége szeptember 18-án vádolta meg a legnagyobb európai autógyártó vállalatot azzal, hogy olyan szoftvert telepített 482 ezer dízelüzemû jármûbe, amelynek segítségével kijátszhatóak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó amerikai elõírások. A VW elismerte a csalást, amely világszerte mintegy 11 millió, EA 189 típusú dízelmotorral üzemelõ jármûre terjedhet ki.

A 78 éves történetének legnagyobb botrányába keveredõ német vállalat azt ígérte, hogy az ügy minden részletére fényt derít. A felelõsöket eddig nem nevezték meg.