Nagyon úgy tűnik, hogy a COVID-19 járvány tovább rontotta a figyelmetlen vezetést.
2020-ban 38 824 ember halt meg gépjárműbalesetben az Egyesült Államok útjain, ami egy évtizede a legmagasabb érték a National Highway Safety Administration szerint. Megnőtt a gyorshajtás, az alkoholfogyasztás és a biztonsági öv használatának mellőzése miatti halálos balesetek száma, és 3142 ember vesztette életét figyelmetlen vezetés miatt.
A COVID-19 járvány megváltoztatta az emberek vezetési szokásait: sokan otthonról dolgoztak, az utak üresebbek voltak, ilyenkor az emberek hajlamosak gyorsabban vezetni és több kockázatot vállalni. Annak ellenére, hogy a forgalomsűrűség visszatért a járvány előtti szintre, a kockázatos viselkedés még mindig előfordul.
A Travelers Risk Index egy 1000 üzleti vezető és 1000 fogyasztó körében végzett felmérés eredményeit tükrözi a vezetési kockázatokról. A válaszadók arról számoltak be, hogy vezetés közben többször tanúsítanak veszélyes magatartást, mint a világjárvány előtt. A világjárvány előtt a válaszadók 19%-a számolt be arról, hogy vezetés közben SMS-t vagy e-mailt küldött, most ez az arány 23%. Ezen kívül a social media oldalak megtekintése két százalékponttal 15%-ra emelkedett, ugyanígy a videók és képek készítése a járvány előtt 10% volt, most pedig 12% a kockázati index szerint.
A Nationwide tanulmánya szerint a sofőrök közel egyharmada gondolja úgy, hogy biztonságos vezetés közben telefont tartani a kezében, akár sms-t írni, akár telefonálni, akár navigációt használni. Ez az érzés a fiatalabb sofőrök körében a legelterjedtebb. Az idősebb generáció csak mintegy ötöde gondolja úgy, hogy ez biztonságos. A mintegy 1000 amerikai autótulajdonos körében végzett tanulmány alapján az emberek a többi járművezetőt nem biztonságos körülmények miatt.
Sokak szerint a figyelmetlen vezetés egyik lehetséges megoldása a telematikában rejlik. A Nationwide 2020-ban egy tudatosságnövelő programot épített be mobilalkalmazásába, amely megmutatja a járművezetőknek, hogy milyen gyakran, hol és milyen típusú figyelem elterelő tevékenységet folytatnak. A cég szerint az alkalmazás bevezetése óta 10%-kal csökkent a figyelmetlen vezetés a felhasználók körében.
A Cambridge Mobile Telematics 2022 februárjában kiadott 2022 U.S. Distracted Driving Report című jelentése szerint 2022-ben minden egyes vezetéssel töltött órában 1 perc 38 másodpercet töltenek a sofőrök nem a vezetésre figyelve. A jelentés a 2019 és 2022 közötti vezetési magatartást elemezte. Eszerint a figyelmetlen vezetés 2022 februárjában 30%-kal magasabb volt, mint 2020 februárjában.