A kötelezõ biztosítás esetében, amennyiben az autó nem felel meg a KRESZ-ben is elõírtaknak, vagyis olyan súlyosan elhanyagolt mûszaki állapotban volt a baleset megtörténtekor, amivel elõidézhette a balesetet, akkor a biztosító megkérdõjelezheti a megkötött szerzõdés betartását, és az okozott kár bizonyos részével megterhelheti a károkozó autóst – magyarázta a hirado.hu-nak Pintér József, a Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági szakágának igazgatója.
Ez azt jelenti, hogy az adott abroncsnak kell az elõírásoknak megfelelõnek lennie. Vagyis ha télen, havas körülmények között történik baleset nyári gumival, nem azért kell fizetnie a károkozónak, mert nem téli abroncs volt az autón, hanem mert a nyári profilmélysége 2-2,5 milliméter alatti. A mûszaki követelmények persze nem csak az abroncsra vonatkoznak – tette egyértelmûvé a szakértõ.
Megtagadhatja a fizetést a biztosító
Más a helyzet a casco biztosítások esetében. Amennyiben a baleset kimenetelében befolyásoló tényezõ volt, hogy az autós nem használt az évszaknak és az útviszonyoknak megfelelõ gumit, a biztosító megtagadhatja a kifizetést. A legtöbb cég elõ is írja ezt kritériumként a szerzõdéseiben – hívta fel rá a figyelmet Németh Péter, a CLB Független Biztosítási Alkusz Kft. értékesítési és kommunikációs igazgatója.
A környezõ országok többségében kötelezõ a téli gumi, bizonyos körülmények között a hólánc használata is, és súlyos bírság jár azoknak, akik nem tartják be a szabályokat. Téli gumi használata kötelezõ a többi között Ausztriában, Csehországban, Romániában, Szerbiában és Szlovéniában is.