Az „összeomlás szélén” a román biztosítási ágazat?
2015.12.03
Rendkívüli mértékben drágulhatnak január elsejétõl a kötelezõ gépjármû-biztosítási kötvények Romániában – hívta fel a figyelmet a romániai közúti fuvarozók országos szövetsége (UNTRR). Közben a garanciaalap is kimerülhet, miután az Astra csõdjét követõen most két másik biztosítótársaság is átszervezés alatt áll, és egyelõre nem lehet tudni, mi lesz a sorsuk.

Az UNTRR közleményben rámutatott: január elsejétõl Romániában is hatályba lép az Európai Bizottság 2009/138-as számú, a biztosítótársaságokra vonatkozó irányelve, amelynek nyomán egyrészt drágulni fognak a kötvények, ez azonban az eladott kgfb-k csökkenéséhez fog vezetni, ami újabb áremelkedést okoz, „végül pedig oda jutunk, hogy a biztosítás drágább lesz, mint a gépkocsi” – írja a Krónika Online.

A szövetség attól tart, hogy az országban mûködõ fuvarozó cégek többsége képtelen lesz kifizetni „a csillagászati összegeket”, emiatt pedig a kisvállalkozások egyszerûen csõdbe mennek, a közepes és nagyobb méretû cégek pedig más országba helyezik át tevékenységüket. A fuvarozók egyesülete kifogásolja, hogy az elmúlt években a hatóságok nem hoztak komolyabb intézkedéseket a piac szabályozására, ami a biztosítási ágazatot „az összeomlás szélére sodorta”.

Nem látja ilyen vészjóslónak a helyzetet a lapnak nyilatkozó Biró Albin, a biztosítási ágazatért felelõs Pénzügyi Felügyeleti Hatóság (ASF) tagja, aki szerint nem valószínû, hogy ilyen óriási mértékben fognak emelkedni az árak, szerinte kizárt, hogy 50 százalékos, vagy annál nagyobb legyen a drágulás.

„A díjszabás 2006–2007 környékén volt a legmagasabb, 2014-ig pedig szinte felére esett vissza, míg azóta lassan, évente 2–3 százalékkal emelkednek az árak, amelyek így sem érték el a nyolc évvel ezelõtti szintet” – magyarázta Biró Albin.

Megcsappanhat a garanciaalap

A csõdbe ment, korábban piacvezetõ Astra társaság felszámolása miatt jelentõsen megfogyatkozhat a – biztosítótársaságok által mûködtetett – Biztosítási Garanciaalap (FGA) 200 millió eurós, tizenöt év alatt felgyûlt tartaléka, hiszen ebbõl kell kifizetni az Astra volt ügyfeleinek a kártérítéseket – tette hozzá Biró.

A garanciaalapra az is veszélyt jelenthet, hogy két másik biztosítótársaság átszervezés alatt áll, és egyelõre nem lehet tudni, mi lesz a sorsuk. Az ASF tagja elmondta: bíznak benne, hogy akad olyan befektetõ, aki megmenti a két céget, így azok nem járnak úgy, mint az Astra, illetve nem kell további ügyfeleknek a garanciaalapból fizetni a kártérítéseket.

„Az alap zsugorodása miatt a biztosítóknak többet kell majd befizetniük, ez pedig a kötvények drágulásához vezethet” – ismerte el Biró Albin, elmondása szerint ugyanakkor az áremelkedés nem fog egyhamar bekövetkezni. Az Astra ugyanis hivatalosan még nem ment csõdbe, ehhez jogerõs bírósági döntés szükséges, és az ügyfelek kifizetését sem kezdték még el, Biró szerint ez akár 2017-ig is elhúzódhat.

Évek óta veszteséges a román biztosítási piac

Biró Albin arra is felhívta a figyelmet, hogy a kötelezõ gépjármû-biztosítási piac évek óta veszteséges, a 2010–2011-es éveket például 42 százalékos hiánnyal zárták a társaságok, vagyis minden 100 lejes bevétel után 142 lej volt a költségük – ebbe az eladási és személyzeti kiadások is beletartoznak. A szakértõ szerint sürgõsen le kell faragni ebbõl a veszteségbõl, de az ideális az lenne, ha a cégek valamennyi nyereséget termelnének, így nem fenyegetné ezeket a fizetésképtelenség veszélye.

„Az egész üzletág veszteséges, látszik a statisztikákból, hogy az a néhány társaság, amelyik nyereséggel zárja az évet, nagyon kevés kgfb-t ad el” – magyarázta Biró Albin. Rámutatott ugyanakkor arra is, hogy ennek ellenére még mindig mûködik az árverseny, például ha kimondják az Astra csõdjét, egymillió kötvény szabadul fel, és már jelentkeztek társaságok, melyek hasonlóan alacsony áron, tehát meglehetõsen olcsón fogják kínálni szolgáltatásaikat az ügyfeleknek.

Ellenõrzõ akcióba kezd a pénzügyi hatóság

A román Pénzügyi Felügyeleti Hatóság decemberben ellenõrzéseket fog végezni a biztosítótársaságoknál, hogy megvizsgálják a cégek által felszámolt díjszabásokat. A hatóság annak nyomán rendelte el az akciót, hogy az elmúlt két hónapban több társaság is jelezte, hogy a kgfb-drágításra készül, a fuvarozó cégek pedig az eddigi ár négy–ötszörösére is számíthatnak.

Az ASF azt ellenõrzi, hogy a biztosítók tevékenysége indokolttá teszi-e a drágítást, illetve ez hogyan fogja befolyásolni a kártérítések kifizetését. A közlemény arra is kitér, hogy a hatóság tárgyalni szeretne a fuvarozók és a biztosítók képviselõivel annak érdekében, hogy közösen találják meg a legideálisabb megoldást, ugyanakkor a parlamentet arra fogják kérni, hogy dolgozzon ki új, korszerû törvényt a piac szabályozására.