Deloitte: megváltozott a biztosítások iránti kereslet
2015.12.04
A biztosítási termékek iránti kereslet folyamatos változáson megy keresztül, ahol a hagyományos biztosítók egyre nehezebben tudják megvédeni piaci részesedésüket. A Deloitte szerint a megoldást a nem hagyományos, közösségi alapú, úgynevezett peer-to-peer biztosítók felvásárlása jelentheti.

A Deloitte legújabb, a pénzügyi szolgáltatók jövõ évi M&A kilátásait elemzõ jelentése szerint, ha ezek a peer-to-peer (P2P) biztosítások jelentõsebb méretet öltenek, az akár veszélyt is jelenthet a meglévõ biztosítókra.

Mi az a Peer-to-peer biztosítás?

Az ügyfelek egymásnak nyújtott biztosítási fedezete, vagyis a peer-to-peer (közösségi alapú) biztosítás azt jelenti, hogy az ügyfelek online közösségeket hoznak létre kockázat-megosztás céljából, vagyis önmaguk biztosítására. A közösen létrehozott saját biztosítási pool a kisebb kárigényeket finanszírozza, a nagyobb összegû kárigényeket pedig hagyományos biztosítás segítségével elégítik ki. Amennyiben a tagok által “összedobott” biztosítási poolt nem merítik ki a kárkifizetések, úgy a pénz jellemzõen visszautalásra kerül. Minél többen vesznek részt tehát ebben a poolban, és minél kisebbek a károk, annál több megtakarítás érhetõ el.
Ma már számos ilyen P2P biztosítási hálózat létezik, fõként az Egyesült Királyságban, ami a hagyományos biztosítóktól szívja el az ügyfeleket.

A jelentés szerint az elmúlt 30 évben két olyan fontos változás is végbement a biztosítási piacon, ami alapjaiban változtatta meg annak mûködését. Az egyik ilyen a gépjármû-felelõsségbiztosítások közvetlen, telefonon keresztül történõ értékesítésének elterjedése volt, az 1980-as években. A másik, ami a 2000-es éveket jellemezte, az ár-összehasonlító oldalak térnyerése volt, ami alapjaiban változtatta meg a fogyasztók biztosítás vásárlási szokásait. Ehhez hasonló jelentõségû változásnak írja le a Deloitte a P2P biztosítások elterjedését.

Az elmúlt években számos cég kezdett el P2P biztosítással foglalkozni, például a brit Guevara, amely platformot biztosít a tagoknak ahhoz, hogy gépjármû-biztosítási pool-okat hozzanak létre, fedezetet nyújtva a csoporttagok által okozott károkra. A Deloitte szerint az ilyen elven mûködõ cégek komoly zavarokat okozhatnak az iparágon belül, amit csak tetézhet, hogy számos nagy technológiai cég is belépett a biztosítási piacra. A Google például 2015-ben hozta létre az USA-ban saját gépjármû-biztosítási összehasonlító oldalát, amelyhez már 13 biztosító csatlakozott.

Kapcsolódó cikkek:

A Deloitte szerint a P2P biztosítások, csakúgy, mint a telematikai megoldások, vagy a közösségi gazdaság (sharing economy) térnyerése már rövidtávon is igen jelentõs hatással lehetnek a biztosítók M&A tevékenységére. Amennyiben a P2P biztosítások jelentõsebb méretet öltenek, úgy a hagyományos biztosítások iránti kereslet lecsökkenhet, mivel az a P2P hálózatok által fedezni képtelen kockázatokra, illetve kárnagyságokra korlátozódik majd. Emellett kontraszelekciót is okozhatnak, ugyanis az szelektálódott csoportok esetében javulhat a kockázatok minõsége, míg a hagyományos biztosítóknak így csak a P2P hálózatokból kimaradó, „rossz kockázatú” ügyfelek maradnak – állítja a Deloitte.

A megoldást a tanácsadó cég szerint részben ezen P2P biztosítási rendszerek felvásárlása jelentheti, amivel a hagyományos biztosítók megvédhetik piaci részesedésüket.