Elemzők szerint az orosz kőolajszállító hajók biztosításának uniós tilalma potenciálisan nagyobb kárt okozhat Moszkvának, mint az ország nyersolajára vonatkozó embargó – írja az Euractiv.com.
Az Európai Unió a közelmúltban hozta nyilvánosságra a biztosítási tilalmat az Oroszországot az ukrajnai invázió miatt büntető hatodik gazdasági szankciósorozat keretében. Egy további ütésként a G7 vezetői árplafon bevezetését szorgalmazzák az orosz olajra, hogy még jobban sújtsák a Kreml bevételeit.
Az EU biztosítási és viszontbiztosítási tilalma, amely az orosz olaj teljes tengeri szállítására kiterjed, akkor lép életbe, amikor Moszkva az embargó ellensúlyozására igyekszik növelni a Kínába és Indiába irányuló eladásokat.
A biztosítási tilalom „messzebbre ható következményekkel járna az olajpiacra, mint az EU olajembargó" - jegyezte meg Carsten Fritsch, a Commerzbank elemzője. A társaságok többé nem szállíthatnak Oroszországból tengeri úton olajat, illetve nem köthetnek biztosítást az ilyen szállítmányokra. Az uniós biztosítóknak ez év végéig kell végrehajtaniuk a tilalmat, míg a brit biztosítók várhatóan követni fogják a példát.
Hasonló tilalmat alkalmaztak 2012-ben, amikor az EU megtiltotta az európai biztosítóknak és viszontbiztosítóknak, hogy fedezetet nyújtsanak iráni olajat szállító hajókra. A blokk a teheráni nukleáris program elleni szankciók részeként embargót is rendelt az iráni nyersolaj vásárlására.
A kereskedelmi hajók üzemeltetőinek biztosítást kell kötniük a hajóra, annak rakományára, valamint a védelemre és kártérítésre (P&I), amely olyan eseményekre nyújt fedezetet, mint a háború és a környezeti károk. „Kolosszális összegekre van szükség" – hangsúlyozta Mathieu Berrurier, az Eyssautier-Verlingue tengeri biztosítási bróker ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy az ilyen katasztrófák potenciálisan dollármilliárdokba kerülhetnek.
Dmitrij Medvegyev volt orosz elnök, aki az ország biztonsági tanácsának helyettes vezetője, utalt arra, hogy Moszkva megkerülhetné a tilalmat azzal, hogy állami garanciákat nyújt az olajexport fedezésére. Ez lehetővé tenné Oroszország számára az önbiztosítást és az uniós szankciók megkerülését - hangsúlyozta.
Ez bizonyos mértékben igaz, de mivel a szakértők szerint a P&I biztosítási piac 95%-át uniós és brit székhelyű biztosítók kezelik, Oroszországnak nehéz lesz teljesen kijátszania a tilalmat - mondta Livia Gallarati, az Energy Aspects tanácsadó cég elemzője.
India segíti Oroszországot?
Úgy tűnik India közbelépett, hogy tanúsítási szolgáltatásokat kínáljon néhány orosz nyersolajat szállító tartályhajónak. India több mint 80 olyan hajó számára adott ki biztonsági tanúsítványt, amelyek a Sovcomflot orosz hajózási társaság dubai székhelyű leányvállalatához tartoznak.