Bár az elektromos járművekkel kapcsolatos biztosító kárigények darabszáma jóval alacsonyabb, mint a hagyományos belső égésű motoros járműveké, az átlagos teljes javítási költségük jóval magasabb, még a hagyományos luxusmodellekénél is – derül ki az amerikai CCC Intelligent Solutions friss jelentéséből. Az elektromos járművek értékesítésének növekedése és a folyamatos ellátási lánc problémák ráadásul lassíthatják a biztosítási kártérítési és javítási folyamataikat.
Kárrendezési szempontból az elektromos járművek csak egyikei a sok új technológiának, amely megköveteli, hogy a kárrendezők, biztosítótársaságok és javítók mind felzárkózzanak az e járművek egyedi jellemzőihez – véli a CCC.
A CCC-jelentés a járművek két alcsoportját elemezte, hogy összehasonlítsa az elektromos és a belső égésű modellek javítási költségeit és javítási hatékonyságát. Az elemzésben szereplő mérőszámok közé tartozott az eredeti, OEM alkatrészek használata, az alkatrészek javítása vagy cseréje, a javítási idő hossza, a javítóműhelyek teljesítménye és a teljes költség.
A gépjármű-kárigénylési adatokat a frontális ütközést elszenvedett, de még vezethető járművekre vonatkozóan hasonlították össze. Az első csoport olyan kis, nem luxusjárműveket tartalmazott, amelyek elektromos vagy hagyományos modellként is kaphatók, vagy olyan hagyományos járműveket, amelyek hasonlóak a csak elektromos kivitelben kapható modellekhez. A második csoport pedig ugyanezt tartalmazta, de a közepes méretű luxus SUV-k esetében. Az elemzés adatai azt mutatják, hogy az elektromos modellek összességében magasabb átlagos javítási költséget, hosszabb javítási időt és alacsonyabb javítói produktivitást eredményeznek a belső égésű járművekhez képest.
A hosszabb javítási idők és az alacsonyabb javítói produktivitás valószínűleg a javítóműhelyek tapasztalatának és tudásának hiányából ered.
Az eredeti alkatrészek és javítások nagyobb mértékű felhasználása valószínűleg magasabb javítási költségeket eredményez az elektromos járművek estén. A legtöbb ugyanis fejlett vezetéstámogató rendszereket használ, és a javítási műveletek gyakran tartalmaznak szkennelést és kalibrálást. Magasabb a további javításokra visszaküldött járművek aránya is, miután az ügyfél eredetileg elhozta a járművet a szervizből. Az ellátási láncban felmerülő problémák is növelik a javítási költségeket.
Mivel a legtöbb elemzés az elektromos autóeladások további növekedését jósolja, a javítóknak fel kell készülniük erre. Nemcsak a technikusok képzésébe kell befektetniük, különböző típusú felszereléseket is be kell szerezniük, például egyéni védőfelszerelést, és biztosítaniuk kell, hogy a létesítményen belüli elektromos kapacitásuk akár a gyorstöltést is lehetővé tegye. Mindezek a dolgok beruházást igényelnek. Tehát egy javítóműhelynek valóban döntést kell hoznia arról, hogy a befektetés megtérül-e – írja jelentésében a CCC.