Az ausztrál biztosítási piac egyre nagyobb nyomás alá kerül a hitelalapú csereautókat kínáló cégek (CHC-k) terjedése miatt. Ezek a vállalkozások balesetben vétlen sofőröknek biztosítanak pótló járművet, a költségeket pedig a vétkes fél biztosítójától próbálják behajtani. Gyakran balesetmenedzsment-cégekkel (AMC-k) is együttműködnek, amelyek a javítást szervezik, és jogi vagy követeléskezelési szolgáltatásokhoz is kapcsolódhatnak.
Bár az ügyfél számára kényelmes megoldást nyújtanak, jelentősen növelhetik a biztosítási költségeket, és kiszolgáltatott helyzetbe hozhatják a fogyasztót. Előfordul, hogy a károsult nevében indítanak peres eljárást anélkül, hogy erről tudna, vagy sikertelen behajtás után tőle követelik a pénzt, akár a jármű visszatartásával.
Egy brit példa, amely figyelmeztet
Az Egyesült Királyságban a hitelalapú csereautó mára bevett gyakorlat, bár nem áll közvetlen pénzügyi felügyelet alatt. Az iparág önkéntes megállapodása, a General Terms of Agreement (GTA) igyekszik csökkenteni a vitákat és átlátható kereteket adni a napi bérleti díjak, a dokumentáció és a kifizetések terén. A rendszer hatékonynak bizonyult, de mivel nem kötelező, sok szereplő kimarad belőle. A piac egy része a GTA-n kívül működik, magasabb költségekkel, ami évente százezres nagyságrendű jogvitát generál.
Az ausztrál helyzet romló tendenciája
A CHC/AMC-ügyletek száma 2019 és 2022 között négyszeresére nőtt. Egy ilyen kárigény átlagosan háromszor annyiba kerül, mint egy hagyományos csereautó-megoldás, így a díjak is emelkednek. Bizonyos szolgáltatók agresszív követeléskezelési módszereket alkalmaznak, és jórészt a pénzügyi szabályozáson kívül működnek, ami korlátozza a fogyasztói jogorvoslat lehetőségeit.
Javasolt lépések a biztosítók számára
A szakértők szerint a megoldás a gyors ügyfélkapcsolat-felvétel, saját csereautó biztosítása, megbízható javító- és bérlői hálózat kiépítése, fejlett adat- és kockázatelemzés, valamint a jogi viták következetes kezelése. Lényeges az ügyfelek tájékoztatása a hitelalapú csereautó kockázatairól, és együttműködés fogyasztóvédelmi szervezetekkel.
Felmerült egy önkéntes hitelcsereautó-kódex ötlete is, a brit mintához hasonlóan, de ez kockázatot is hordoz: a szektor legitimálásával akár tovább is bővíthetné a piacot.