A gazdasági hullámvasút az autóbiztosítási piacot is érinti
2022.08.12

2022 egy újabb gazdasági hullámvasút. Az infláció évtizedes csúcsokat dönt világszerte, és a Világbank szerint a globális növekedés 2022-ben várhatóan 5,5%-ról 4,1%-ra lassul. A COVID-19 okozta zavarokat, az ellátási láncok szűk keresztmetszeteit, a magasabb élelmiszer-, benzin- és energiaárakat, valamint a munkaerőhiányt és az orosz-ukrán konfliktussal kapcsolatos geopolitikai problémákat okolhatjuk a helyzetért. De hogyan érinti mindez a gépjármű-biztosításokat?

A COVID miatti leállások által okozott ellátási hiányok több földrajzi területen szinte minden iparágat érintettek, így az autóipart is. A gyártók nem tudnak alkatrészeket beszerezni, de a javító- és karosszériaműhelyek helyzete is hasonlósan súlyos. A gépjárműbiztosítók számára ez azt jelenti, hogy az év második felében magasabb kárrendezési költségekre, és hosszabb javítási időre kell számítaniuk. Az autóalkatrészek árai a gyártási nehézségek és a forgalmazási késedelmek miatt minden bizonnyal tovább emelkednek majd.

A karosszéria- és javítóműhelyek ugyanolyan munkaerőhiánnyal és növekvő bérnyomással szembesülnek, mint minden más vállalkozás, ami tovább növeli a javítási költségeket. Fontos tényező az is, hogy a vállalatok hogyan csábítják vissza a munkaerőpiacra a járvány miatt kieső munkavállalókat. A JP Morgan Chase szerint ráadásul a demográfiai trendek hosszú távú munkaerőhiányt okozhatnak. Éppen ezért a vállalkozásoknak olyan technológiákba kellene befektetniük, amelyek lehetővé teszik, hogy a kisebb csapatok termelékenyebbek legyenek.

Bár Európában és hazánkban még nem, de az Egyesült Államokban a használtautó-árak elkezdtek csökkenni a tavaly elért elképesztő magasságokból, az árak azonban még mindig közel kétszer olyan magasak, mint az előző évtizedben voltak. Így bár az autóbiztosítók az év második felében némi enyhülést tapasztalhatnak a totálkáros jármű pótlásának költségeiben, a költségek továbbra is történelmi szinten magasak maradnak.

Ha a javítóműhelyeknek több munkájuk van, mint amennyit el tudnak látni, az hosszabb várakozási időt eredményez a bajba jutott autósok számára. Mindez sajnos az ügyfelek elégedettségének csökkenéséhez vezet.