Személyre szabott casco-biztosítást fejleszt a K&H Biztosító
2016.07.08
Mobilhálózaton keresztül elérhetõ szolgáltatással, az autókba szerelt telematikai rendszer segítségével személyre szabott casco-biztosítási konstrukciókat dolgoz ki a K&H Biztosító a T-Systems Magyarország támogatásával, a biztosító a tesztidõszak végén, várhatóan 2017 végétõl vezeti be az új szolgáltatást - írja az MTI.

Rakovszky Balázs, a T-Systems Magyarország pénzintézeti üzletágvezetõje csütörtökön Budapesten sajtóbeszélgetésen elmondta: az autókba szerelt kapcsolattartó modul segítségével a biztosítások is alapvetõen átalakulnak majd, mivel ez a fejlesztés az autóról és használatáról pontos adatokat ad. A jelzések alapján az autó állapotáról, a sofõr vezetési stílusáról, a szabályok betartásáról, illetve a gyorshajtásról is értesülhet a biztosító, amely így valóban használat- és kockázatarányos díjakat ajánlhat majd az ügyfeleinek. (A telematika, a mobilos és internetes kommunikáció mögött az úgynevezett dolgok internete - Internet of Things, IoT - az egymással összekapcsolt és egymással kommunikáló gépek hálózata áll.)

A telematika a balesetek megelõzésében is segít, hiszen állandó visszajelzést ad a sofõröknek arról, mennyire biztonságosan vezetnek. Ezen túlmenõen az autóba beépített úgynevezett ODB-port például "természetellenes vezetési adat", ütközés esetén automatikusan riaszt, így a mentõk a pontos helyszínre mehetnek ki. A rendszerbe bekötött autók esetében a nyomonkövetõ funkció révén a telematika a lopás elleni védelemben is komoly segítséget nyújthat nemcsak az ellopott autó megtalálásában, hiszen akkor is riaszt, ha kulcs nélküli indítás történik, vagy ha a telematikai eszközt eltávolítják a kocsiból.

Kaszab Attila, a biztosító vezérigazgató-helyettese elmondta azt is, hogy az eszköz a folyamatos visszajelzések révén csökkentheti az autók üzemanyag-fogyasztását 5-13 százalékkal azáltal, hogy adatokat közvetít a sofõrnek például a sebességrõl és vezetési stílusáról.

Kifejtette: az Európai Unió elõírásai szerint 2018. január elsejétõl csak olyan autókat lehet majd forgalomba helyezni az unió területén, amelyek képesek a kapcsolattartásra, illetve beépített SIM-kártyával rendelkeznek, és így követni lehet majd, merre járnak.

A benzines kocsikba 2001-tõl, a dízelesekbe 2004-tõl a gyártók már beépíthetik azt a modult - ODB-port -, amelynek révén az autó alkalmas a kapcsolattartásra. A Magyarországon futó 3,6 millió autóból 1,6 millió személygépkocsi alkalmas arra, hogy rákapcsolható legyen a világhálóra.

Napjainkban világszerte mintegy 1,5 milliárd jármûvet üzemeltetnek, 2020-ra számuk 2 milliárdra nõ majd a becslések szerint, és 2025-re az autók 60 százaléka kapcsolódik majd az internetre.

Kaszab Attila elmondta azt is, hogy világszerte leginkább Olaszországban és az Egyesült Államokban használják a biztosítók a telematikai megoldásokat. Az Egyesült Államokban a gépjármû-biztosítások díjának csökkentésére használják, különösen a fiatal sofõröknél, míg Olaszországban az autólopások visszaszorításában játszik fõszerepet a technológia. Általános cél mindenütt a közlekedési morál javítása, a balesetmegelõzés és az üzemanyag-fogyasztás mérséklése.

Kaszab Attila közölte: õk arra szeretnének választ kapni, hogy a vezetési stílus vagy a megtett út játszik-e nagyobb szerepet a káresemények számában és súlyosságában.