Európa-szerte emelkedik a járművek használtpiaci értéke
2022.09.21

Ahogy az élelmiszerektől az energiáig minden drágul, a fogyasztók Európa-szerte halogatják a nagy értékű vásárlásokat, beleértve az új és használtautókét is. Az Autovista új adatai azonban azt mutatják, hogy a járművek használtpiaci értéke (residual value, RV) valójában emelkedik.

Az új autók eladása már jó ideje gyengén alakul Európa-szerte. Ez kettős hatással volt a használtautó-piacra. Rövid távon a kereslet az új autók piacáról a használtautók felé mozdul el. Hosszabb távon pedig a kevesebb új autó most kevesebb használt autót jelent a közeljövőben. Mindkét tényező támogatja a használtpiaci érték növekedését. A kibontakozó megélhetési válság azonban megváltoztathatja ezt a forgatókönyvet, és az európai fogyasztók egyre kevésbé hajlandóak még használt autót is vásárolni.

Néhány hete az Autovista arról számolt be, hogy 2022 első félévében a használtautó-eladások az európai öt nagy piac mindegyikén csökkentek, kétszámjegyű visszaeséssel Németországban (-14,6% éves összehasonlításban) és Franciaországban (-12,4%), valamint jelentős visszaeséssel az Egyesült Királyságban (-8,3%), Olaszországban (-7,1%) és Spanyolországban (-4,5%).

Annak ellenére, hogy augusztusban Európa-szerte lassult a használtautó-eladás, a használtpiaci értékek még mindig valamivel gyorsabban nőttek, mint a listaárak; ennek eredményeképpen az átlagos használtautó-árak havi szinten növekedtek, igaz csak 0,1% - 1,3%-kal.

Németország: A használtautó árak elérhetik a csúcspontot

A németországi használtautó-piacon jelenleg több jármű áramlik be, mint amennyi kiáramlik, a drágább járművekre nincs nagyon kereslet. Ez annak a jele lehet, hogy az RV-k most érik el a csúcspontjukat. Gyors és hirtelen árcsökkenés azonban nem várható - legalábbis nem idén.

Mivel júliusban 11%-kal csökkent az új autók regisztrációja (a tavalyi év azonos hónapjához képest), nagyon fiatal használtautókra 2022-ben és 2023-ban nem igazán lehet számítani.

Olaszország: az eladások lassulnak, de az árak nőnek

Augusztusban Olaszországban a használtpiaci érték 0,3%-kal nőtt júliushoz képest, annak ellenére, hogy az értékesítési volumen 8,1%-kal csökkent. Az előző év azonos hónapjához képest az RV 16,2%-kal nőtt, de az értékesítési volumen is 29,2%-kal magasabb volt, mint tavaly augusztusban. Az átlagos készletnapok száma enyhén, 62 napra emelkedett, a Toyota C-HR és a Nissan Qashqai volt a leggyorsabban fogyó modell augusztusban.

A használt dízelek meglepően jól teljesítettek, augusztusban az RV 1,5%-kal nőtt júliushoz képest, a volumen pedig 19,6%-kal emelkedett a tavalyi év azonos hónapjához képest. Ezzel szemben a tisztán elektromos járművek (BEV) használt piaci értéke csökkent. A használt gázüzemű autók RV-je mintegy 14%-kal nőtt 2021 augusztusához képest. Mindkét üzemanyagtípus gyakori az olasz piacon.

Spanyolország: elmozdulás az olcsóbb, kisebb és régebbi autók felé

Augusztusban a spanyol használtautó-piacon a rendelkezésre álló készletmennyiség körülbelül fele volt az egy évvel ezelőtti értéknek. Ez magyarázza az eladási volumen 12,1%-os csökkenését az előző évhez képest.

A gazdasági bizonytalanság a fogyasztói keresletet az olcsóbb, kisebb és régebbi autók felé tolja el. Tíz Spanyolországban eladott használtautóból négy 10 évnél idősebb volt. Az ilyen elöregedő állomány megnehezíti a kevésbé szennyező flottára való átállást. A szűkülő kínálat növekvő árakhoz vezet. A vevők ma 30%-kal többet fizetnek egy hét évnél idősebb járműért, mint 2021 augusztusában.

A hiány továbbra is a legfeljebb négyéves járműveket érinti. A kereskedők nem tudnak elegendő újabb használtautót beszerezni a lízing- és bérleti flották megújításából, így az import vált az értékesítés fontos forrásává, amely idén eddig 50%-kal nőtt. A hároméves, 60 000 km-es autók átlagára 22%-kal nőtt 2022 augusztusához képest.

Ausztria: korlátozott a kínálat

A kettő-négy éves használt autók kínálata Ausztriában 0,8%-kal volt alacsonyabb, mint tavaly augusztusban. A dízelüzemű személygépkocsik mennyisége augusztusban 8,3%-kal csökkent az előző év azonos hónapjához képest. Az elektromos járművek volumene azonban elképesztő, 46,6%-os csökkenést mutatott. Az eletromos autók és hibridek iránti kereslet gyengül.

A kínálat összességében 2,8%-kal javult hónapról hónapra, de az eladások lassulása miatt az átlagos készletnapok száma 58,2 napra nőtt. A leggyorsabban a tisztán elektromos járművek fogynak (55,3 nap), őket követik a benzines autók (56,8 nap), a hibridek (58,9 nap), a dízelautók (59,1 nap) és a plug-in hibridek (a leglassabban, 65,2 nap).

A hároméves autók RV-je szerény mértékben nőtt, mind abszolút értékben, mind a listaár százalékában (%RV). Ez utóbbi 1,3%-kal (havi szinten) és 21,7%-kal (éves szinten) emelkedett, az átlagos értéktartás 53,7% volt. A plug-in hibrideknél volt a legmagasabb az értéktartás (55%), a BEV-eknél a legalacsonyabb (48,3%). Mivel az újautó-eladások még mindig érezhetően elmaradnak a járvány előtti szintektől, a használt autók kínálati szűkössége még 2023-ban is meghatározó lesz Ausztriában.