4,5 millió forint bírság a Magyar Cetelem Banknak
2016.09.10
Az MNB 4,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírsággal sújtotta a Magyar Cetelem Bank Zrt.-t a teljes hiteldíj-mutató (THM) feltüntetésére vonatkozó jogszabályi rendelkezések megsértése miatt. A bank a fogyasztási hiteleinek reklámozása során számos esetben egyáltalán nem vagy nem feltûnõen jelenítette meg a hiteltermékek költségeit összegzõ, a fogyasztói döntést segítõ THM értékét.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztóvédelmi célvizsgálat keretében ellenõrizte, hogy a Magyar Cetelem Bank Zrt. (Cetelem Bank) miként tesz eleget a hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációjában a teljes hiteldíj mutató (THM) feltüntetési kötelezettségének. A jegybank eljárása során a 2014. április 30. napjától a vizsgálat lezárásáig terjedõ idõszak banki reklámjait tekintette át.

A vizsgálat megállapította, hogy a Cetelem Bank az általa – részben nagyobb kereskedelmi áruházak közvetítése útján – értékesített áruhitel, személyi kölcsön és hitelkártya termékeket oly módon népszerûsítette, hogy a kommunikáció (reklámozás) során – a jogszabályi elõírásokkal ellentétben – a THM értékét nem vagy nem feltûnõen jelenítette meg. Az ügyfélfogadási helyiségekben, a nyomtatott és elektronikus sajtóban, a televízióban, valamint az áruhiteleket függõ ügynökként közvetítõ áruházakban megjelenõ 4 hirdetéstípusnál egyáltalán nem szerepelt a THM értéke. A további 68 vizsgált reklámtípusnál pedig a THM-et a fõ hirdetési szövegtõl elkülönülõ apró betûs részben, illetve minden más információhoz (különösen a kedvezményekhez) képest kisebb vagy azonos betûmérettel, és kevésbé feltûnõ ábrázolásmóddal szerepeltették.

A THM olyan mutatószám, mely egy évre vetítve tartalmazza a fogyasztási hitelek (pl. áruhitel, személyi kölcsön, hitelkártya) szerzõdésszerû teljesítéshez kötõdõ valamennyi, tõkén felül fizetendõ terhét (kamat, egyéb költségek és díjak). A THM a hiteltermékekre vonatkozó leghangsúlyosabb adat, amely segítséget nyújt a fogyasztóknak a kölcsönigénylés során, hogy az anyagi lehetõségeihez leginkább igazodó megoldást választhassanak. Mindezek miatt követeli meg a vonatkozó jogszabály is, hogy a THM értékét a hitelre vonatkozó kereskedelmi kommunikációban minden esetben feltûnõen, a rövidítés feltüntetésével és egy tizedesjegy pontossággal meg kell adni. Az MNB a feltárt jogsértés miatt összesen 4,5 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Cetelem Bankra, s kötelezte az intézményt a vonatkozó elõírások jövõbeni betartására. A bírság összegének megállapítása során a jegybank figyelembe vette, hogy a jogsértõ gyakorlat a fogyasztók széles körét érintette.

A felügyeleti intézkedéssel összefüggésben megemlítendõ, hogy az MNB két évvel korábban 10 millió forint összegû bírságot szabott ki a Cetelem Bankkal szemben a THM értékének feltüntetésére vonatkozó jogszabályi rendelkezések megsértése miatt. Jelen vizsgálat során az MNB az intézmény javára értékelte, hogy a hivatkozott vizsgálatot követõen a bank fogyasztási hiteltermékeket érintõ kereskedelmi kommunikációja számos tekintetben pozitív irányba változott.

Az áruhiteleket közvetítõ kereskedelmi áruházakkal szemben az MNB nem folytat le eljárást, ugyanis azok a bank nevében és javára, függõ ügynökként járnak el. Ilyen esetekben a jogsértõ tevékenységért minden esetben a bank, mint megbízó felel.