Többmilliós bírság a Magyar Cetelem csoportnak
2017.01.30
Az MNB összesen 18,5 millió forint bírság megfizetésére és a jogsértõ állapot megszüntetésére kötelezte a Magyar Cetelem Bankot és az ONEY Magyarország Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-t a hitelkockázati, tõkeszámítási, számviteli, adatszolgáltatási, valamint informatikai biztonsági tevékenységet érintõ egyes hiányosságok miatt. A feltárt jogsértések nem hordoznak rendszerkockázatot és nem veszélyeztetik a bankcsoport megbízható mûködését.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – korábban elfogadott felügyelési ütemterve részeként – átfogó csoportvizsgálatot végzett a Magyar Cetelem Bank Zrt.-nél (Magyar Cetelem Bank), illetve az összevont alapú felügyelet alá tartozó leányvállalatánál, az ONEY Magyarország Pénzügyi Szolgáltató Zrt.-nél (ONEY Magyarország Zrt.). A jegybank a 2014. január 1-tõl a vizsgálat lezárásáig terjedõ idõszakot tekintette át.

A jegybanki vizsgálat megállapította, hogy a Magyar Cetelem Bank a hitelkockázat-kezelésnél nem minden esetben tartotta be a jövedelemarányos törlesztõrészlet mutatónál (JTM) elõírt eladósodottsági korlátot, valamint a felmentési eseteket sem alkalmazta megfelelõen. Tevékenysége során nem minden esetben végezte el az adóstársak adósminõsítését, továbbá egyes hitelkonstrukcióknál a belsõ szabályozás is hiányos volt. Emellett tõkeszámítási, informatikai biztonsági, számviteli és adatszolgáltatási hiányosságok is felmerültek a társaságnál. Az ONEY Magyarország Zrt. vizsgálata során a jegybank az informatikai rendszer egyes biztonsági, hozzáférési és adminisztratív problémáit azonosította.

Mindezek nyomán az MNB ma közzétett határozataiban kötelezte a vizsgálat alá vont pénzügyi intézményeket, hogy legkésõbb 2017. március 31-ig intézkedjenek a feltárt hiányosságok megszüntetésére.

A hiányosságok miatt a jegybank összesen 14,5 millió forint felügyeleti bírságot szabott ki a Magyar Cetelem Bankkal, illetve 4 millió forintot az ONEY Magyarország Zrt.-vel szemben. Mindkét társaság esetében súlyosító körülmény volt a megállapított szabályszegések egy részének a társaságok mûködése szempontjából nem egyedi, hanem rendszerszintû jellege, illetve jórészt jelentõs és magas kockázati súlya, a Magyar Cetelem Bank esetében pedig a szabályok megsértésének ismétlõdése. Enyhítõ körülménynek számított ugyanakkor, hogy a vizsgálat nem tárt fel ügyfél-érdeksérelmet, továbbá a társaságok együttmûködõ magatartást tanúsítottak, és a feltárt hiányosságok orvoslására azonnali intézkedéseket tettek.