A Bosch már elõrébb jár a gondolkodásban
2016.10.14
Habár még rengeteg a kérdés a sofõr nélküli autók körül, a Bosch máris azon dolgozik, hogy élmény szintre emelje a közeljövõ legújabb utazási formáját. A következõ évtized elejére egy olyan rendszert dob majd piacra, amellyel a személyautó az autópályákon és az autópályákhoz hasonló utakon teljesen automatizáltan közlekedik majd, az utasok lehetõ legnagyobb kényelme mellett.

Néhány éven belül alapjaiban változik meg az autózás. A Bosch a következõ évtized elejére egy olyan rendszert dob majd piacra, amellyel a személyautó az autópályákon és az autópályákhoz hasonló utakon teljesen automatizáltan közlekedik majd. Ez nem csupán a közlekedésbiztonság javulását eredményezi, elsõsorban a vezetõ lehetõségei változnak majd meg. „Az automatizált autók nem csupán használati tárgyak, személyes kísérõvé lépnek elõ” – mondja Dr. Dirk Hoheisel, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja. A Bosch az ausztráliai Melbourne városában 2016. október 10–14. között rendezett ITS World Congress fejlesztõi kongresszuson mutatta be egy tesztjármûvel, milyen lehet a jövõben az autó és a vezetõ kapcsolata. Ennek a központi építõeleme a jármû kezelésére szolgáló modern ember-gép interfész (HMI, Human Machine Interface). Ez, valamint az autó internetkapcsolata a jövõben az autóvezetõk számára egy teljesen új vezetési élményt biztosít majd.

Belsõ kamera tartja figyelemmel a sofõrt


Beszállás, az ülés, a tükrök és a kedvenc beállítások ellenõrzése és visszaállítása – ez már a múlté. A Bosch kísérleti jármûve felismeri a vezetõt egy új fejlesztésû utastéri kamera jóvoltából. Ez alapján gyorsan betölti a megfelelõ felhasználói profilt, amely tartalmazza a jármû beállításainak elõnyben részesített értékeit, valamint a leggyakoribb úti célokat is. A vezetõnek elég megadnia aktuális célját, majd a kiszámított útvonalak közül kiválasztani a megfelelõt. Ennek kapcsán rögtön közli a rendszer, hogy melyik szakaszokat kell manuálisan vezetve teljesítenie, és melyeken dõlhet hátra kényelmesen. „Az autópályás utazások alkalmával az autó átlényegül sofõrré, a vezetõ pedig utassá válik” – mondja Hoheisel. A vezetés feladatát ilyenkor teljes mértékben átveszi a jármû. Ekkor a vezetõ más feladatokkal foglalkozhat, e-maileket olvashat és írhat vagy kipihenheti magát, lazíthat – biztonsági kockázat nélkül. Annak érdekében, hogy az automatizált vezetés során a vezetõ szükség esetén a kormányt biztonságosan újra átvehesse, a belsõ kamera figyel arra, hogy a vezetõ ne aludjon el. Amennyiben túl hosszú ideig tartja csukva a szemeit, akkor figyelmezteti a jármû.

Sok baleset oka a figyelmetlenség


A figyelmetlenség a közlekedési balesetek egytizedének kiváltó oka Németországban. A Bitkom digitális szövetség aktuális kutatása szerint a megkérdezettek 42 százaléka a füléhez tartott mobiltelefonba beszél menet közben. A válaszadók 44 százaléka olvas, sõt 23 százaléka ír is üzeneteket. E-mailt 25 százalék olvas vezetés közben. E figyelemterelõ mûveletek kapcsán jelentõsen nõ a balesetek kockázata, csupán a telefonálás kétszeresére–ötszörösére növeli a rizikót. Aki 120 kilométer/óra sebességnél három másodpercen keresztül az okostelefonját bámulja, az 100 métert vakon repülve tett meg. Ez jól mutatja, milyen jelentõs mértékben fokozhatja a közlekedésbiztonságot az automatizált vezetés. Egy önvezetõ autó figyelmét nem tereli egy szöveges üzenet, érzékelõivel szempillantásnyi szünet nélkül és 360 fokban folyamatosan figyeli a környezõ forgalmat.

A Bosch kísérleti jármûvében az ember-gép interfész jelzi a vezetõnek, ha egy szakaszt automatizált módon is megtehet. A Bosch együttmûködõ partnere, a TomTom által biztosított rendkívül pontos, nagy felbontású térkép alapján a jármû mindig tudja, hogy éppen hol tartózkodik az úton. Ehhez valós idõben hasonlítja össze a saját érzékelõi adatait a nagy felbontású térképen szereplõ információkkal – például az útburkolati jelekkel vagy a szalagkorlátokkal. Ahhoz, hogy a sofõr átadja a vezetés feladatát az autónak, több másodpercen keresztül lenyomva kell tartania két gombot a kormánykeréken. Az automatizált üzemmód aktiválása után a központi képernyõ nagy felbontású térképén kék színnel jelenik meg az út. Ezenkívül a vezetõnek kijelzi a rendszer, mi mindent érzékelnek a jármû környezetét figyelõ érzékelõk, s mennyi idõ marad addig, amíg újra át kell vennie a kormányt.

El a kezekkel a kormányról, nézzünk be inkább a hûtõszekrénybe!


Az automatizált vezetés során a vezetõ a tesztjármûben szélesebb infotainment-kínálatból választhat a központi képernyõn, mint amikor õ maga végzi a vezetés feladatát. Az internetkapcsolat jóvoltából például ellenõrizheti a naptárbejegyzéseit vagy megtervezheti a bevásárlást. A Bosch SmartHome alkalmazásával belenézhet az otthoni hûtõszekrénybe. Elegendõ az ital és az ellátmány a barátokkal tervezett grillezéshez vagy meg kell majd állni bevásárolni? Ám eközben a navigációs rendszer térképén az út kékrõl narancssárga színûre váltott. Ez azt jelenti, hogy az automatizált vezetésre alkalmas szakasz öt kilométeren belül véget ér. A sofõrnek fel kell készülnie a vezetés folytatására. Amennyiben nem reagál, akkor egy értesítõ hang jelzi ezt számára, amely az automatizált vezetés vége elõtt folyamatos figyelmeztetõ hangjelzéssé és vizuális figyelmeztetõ jelekké fokozódik. A kormánykerék megfelelõ gombjainak ismételt, egyidejû nyomásával veszi vissza az irányítást a sofõr.

Kommunikál a kísérleti jármû és a motorkerékpár


A Bosch kísérleti jármûve még manuális üzemmódban is fokozza a közlekedésbiztonságot. Hiszen ilyenkor is aktív minden érzékelõje és közlekedésinformációs rendszere, amely az automatizált vezetéshez szükséges. A jármû-jármû kommunikáció jóvoltából a tesztautó már jóval azelõtt tájékozódik a többi közlekedõrõl, hogy azok láthatóvá válnának. Különösen a motorkerékpárokat szokták gyakran nem észrevenni a közlekedõk, hiszen például azokat a teherautók vagy buszok eltakarhatják. Az ITS kongresszuson a Bosch egy kommunikációs rendszer prototípusát is bemutatta, amely a kísérleti jármû és egy motorkerékpár között létesít kapcsolatot. Ezen keresztül a két jármû folyamatosan közli egymással az aktuális pozícióját, mely így csökkenti az ütközés kockázatát, és egy újabb példája annak, az önvezetõ autók technikája miként segít elkerülni a baleseteket.