Modern vásárlás, maradi fizetés
2016.11.08
Egy, a GKIdigital által végzett friss kutatás szerint miközben hazánkban egyre lendületesebb növekedést mutat az internetes kereskedelem, az online vásárlók meglepõen nagy hányada mégis inkább személyesen vagy utánvéttel fizet. Ennek valószínûleg oka lehet a technológia sokszor követhetetlen iramban való fejlõdése, ami bizalmatlanságot válthat ki a digitális ügyintézés iránt. De a társadalomnak lépést kell tartania a technológiai fejlõdéssel, éppen ezért a K&H Vigyázz, Kész, Pénz! pénzügyi vetélkedõ idén az általános iskolások (és szüleik, tanáraik) pénzügyi ismereteinek fejlesztését a digitális kultúra felõl közelíti meg. A 2016/2017-es tanévi vetélkedõ programja ennek megfelelõen elsõsorban a netbank és a mobilbank témaköre köré épül.

Bizalom a vásárlásban, bizalmatlanság a fizetésben

A hazai online kiskereskedelem az elõzõ évek tendenciáit folytatva idén is tovább növekedett. A GKIdigital Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozatának idei harmadik felmérése kimutatta: 18%-kal bõvült a piac az év elsõ félévben, ebben pedig szerepet játszottak a nyári kiemelt sportesemények is. 2016 második negyedévében 15 milliárd forinttal, mintegy 30%-kal nagyobb forgalmat bonyolítottak a virtuális áruházak, mint az év elsõ negyedében. Ez elsõ ránézésre két dolgot jelenthet: egyre jobban szeretünk vásárolni, és ezt egyre könnyedébben tesszük az internet világában. De vajon jelenti-e mindez azt is, hogy pénzügyileg és digitális tudásban is egyre felkészültebbek vagyunk?

Magyarországon, Lengyelországban, Ausztriában és Belgiumban is jellemzõ, hogy az online vásárlások összegének nagy részét még mindig utánvéttel egyenlítik ki. Ennek oka részben a bizalmatlanság, részben pedig a digitalizációnak és a pénzügyi ismereteknek az összehangolatlansága lehet.


Pénzügyi ismeretek és tervezés

Ahhoz, hogy az internet adta vásárlási lehetõségeket valóban ki tudjuk használni, elengedhetetlenek a megfelelõ pénzügyi ismeretek. Tisztában kell lenni például, hogy melyik bankkártya mire alkalmas, milyen szolgáltatásokat foglal magában, a vásárlás után milyen visszaváltási szabályok érvényesek az adott termékre vagy szolgáltatásra. Ugyanakkor az is fontos, hogy elõre meg tudjuk tervezni a vásárláshoz szükséges idõt, pénzt, és energiát. Hiába kényelmes vagy kedvezõ valamit online elintézni vagy megvásárolni, ha a kifizetéshez, átvételhez fizikailag is jelen kell lenni, vagy készpénzt kell felvenni. Mindezekre is érdemes figyelni, hogy valóban okos döntéseket hozzunk egy-egy online vásárláskor. A K&H Bank fontosnak tartotta, hogy az idei, hetedik alkalommal megrendezett K&H Vigyázz, Kész, Pénz! általános iskolásoknak szóló pénzügyi vetélkedõn a pénzügyi ismeretekben való tájékozottságot a digitális lehetõségek felõl közelítse meg. Ezért az idei vetélkedõ központi témája a netbank és a mobilbank. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján nem csak a vetélkedõn részt vevõ diákok, hanem szüleik és tanáraik is intenzívebben foglalkoztak a pénzügyi tudatossággal a felkészülés során. Így most nemcsak a pénzügyek, hanem a digitális pénzügyi megoldások terén is plusz tudásra tehetnek szert a gyerekek mellett a közvetlen környezetükben élõk is.