A közúti közlekedésből származó légszennyezés csökkentése több ezer ember életét mentheti meg, és több millió egészségét javíthatja Ausztráliában – derül ki egy friss kutatásból. Ennek egyik leggyorsabb módja az elektromos járművekre való jelenlegi lassú átállás felgyorsítása.
A kutatók a gyors átállás költségeit és előnyeit értékelték. Az egyik forgatókönyv szerint, amennyiben Ausztrália a világ vezető országainak, például Norvégiának az átállási tempóját követi, úgy 2042-ig mintegy 24 000 emberéletet mentene meg. Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának csökkenése ez idő alatt majdnem megegyezne Ausztrália jelenlegi, minden forrásból származó éves összkibocsátásával.
A kutatók kiszámolták az ezzel járó teljes költséget és hasznot is 2042-ig. A gyors átállással Ausztrália összességében 148 milliárd ausztrál dollárral lenne jobb helyzetben.
A légszennyezés több ezer ember halálát okozza
Ausztráliában évente mintegy 2600 haláleset tulajdonítható a finom részecskék okozta légszennyezésnek, melynek fő forrásai a közlekedés és az ipari tevékenységek, például a bányászat és az energiatermelés. Becslések szerint 2015-ben 1715 halálesetet tulajdonítottak a gépjárművek kipufogógáz-kibocsátásának. Ez 42%-kal több volt, mint az abban az évben az utakon okozott halálesetek száma.
A gépjárművek kibocsátása növeli a légúti fertőzések számát is, különösen a kisgyermekeknél. A közlekedési szennyezés számos betegséghez, többek között a tüdőrákhoz, a szívbetegségekhez, a tüdőgyulladáshoz, az asztmához és a cukorbetegséghez is hozzájárul. Az Alzheimer-kórral is összefüggésbe hozták.
Az előnyök messze meghaladják a költségeket
A Swinburne University of Technology kutatásában az elektromos járművekre való áttérés előnyeit értékelték a közegészségügy, a háztartások és a kibocsátáscsökkentés megtakarításainak figyelembevételével. Ezeket hasonlították össze a költségekkel, beleértve a töltőinfrastruktúra kiadásait, az elektromos járművek magasabb beszerzési árát és a háztartási napelemek, az akkumulátortárolók és a töltőpontok költségeit.
A tanulmány három forgatókönyvet vizsgált, egy lassú, egy gyorsított és egy agresszív, szabályozói forgatókönyvet. A forgatókönyvek közötti fő különbségek az elektromos járművek elterjedésének ütemében és a kormányzati beavatkozás mértékében vannak.
A kutatás megállapította, hogy a gyorsított forgatókönyv megvalósítása esetén 2042-ig mintegy 24 000 emberéletet lehetne csökkenteni. A kibocsátáscsökkenés ez idő alatt 444 millió tonna szén-dioxid-egyenértéket jelentene, ami Ausztrália 2021-es összes forrásból származó kibocsátásának 91%-a lenne. A költség körülbelül 118 milliárd ausztrál dollár lenne, ami kevesebb mint a fele a 266 milliárd dolláros teljes haszonnak.
Fontos megjegyzése a tanulmánynak, hogy az elektromos járművek nem jelentenek megoldást minden közlekedési kihívásra. Ezeket ki kell egészíteni az utazási kereslet kezelésére, a gépkocsik és az autóval megtett utak számának csökkentésére, valamint a tömegközlekedéshez való hozzáférés javítására irányuló stratégiákkal.
Bár a kutatás alapvetően Ausztráliára összpontosít, a költség-haszon stílusú integrált elemzés egyszerűen alkalmazható, megismételhető és széles körben alkalmazható, kiigazított feltételezésekkel. Az elemzők által levont legfontosabb felismerések valószínűleg más helyeken is alkalmazhatók.