A KGFB igen sajátos darabja a biztosítási palettának, lévén mint neve is mutatja, minden gépjármûre kötelezõ ilyet kötni. Mitöbb, más biztosítási termékektõl eltérõen a biztosítóknak sincs mérlegelési lehetõsége, amennyiben az ügyfél jelzi náluk igényét, kötelezõen szerzõdniük kell vele. A „kötelezõ” jelzõhöz a legtöbb dolognál az „agyonszabályozott” is társul, ez a KGFB tekintetében sincs másképp, éppen ennek folyományaként született meg gyakorlatilag az év végi KGFB-kampány jellegzetes intézménye, hiszen minden gépjármû tulajdonos számára évente egyetlenegyszer, jól körülhatárolt idõszakban nyílt lehetõség a váltásra, a biztosítónak pedig díjtarifái megváltoztatására. Így jött létre gyakorlatilag a piac, ahol az erõviszonyok átrendezõdésére törvény által elõírt idõpontig kellett várni.
A szabályozás azonban idõközben több ponton is megváltozott. Mindközül a legjelentõsebb, és a jelenlegi helyzet kialakulásáért legnagyobb mértékben felelõs módosulás a 2009. évi LXII. törvény megszületése volt. Ennek életbelépésekor már azonnal módosult az év végi kampányban érintettek köre, mivel bevezette a kockázatviselés kezdetétõl számított egy éves évforduló fogalmát, így az év közben vásárolt autók esetében már nem a december 31. volt a biztosítási évforduló. A tarifák ettõl függetlenül változatlanok maradtak, vagyis az év közben kötött szerzõdések esetén is az adott év január 1-tõl érvényes díjak vonatkoztak. Mindenesetre a hatás nem maradt el, a kampányidõszakban váltók száma szinte azonnal meredek zuhanásba fordult, minden évben egyre kevesebben vették igénybe ezt a lehetõséget. Míg a 2010-es kampány eredményeképp 1,3 millióan voltak, addig a tavalyi évben már a legoptimistább becslések szerint is alig 200 ezren váltottak. 2016-ra nézve még nincsenek kézzelfogható adatok, de egyes szakemberek szerint alig 100 ezer váltóra lehet számítani.
Elviekben pedig nem lenne lehetetlen legalábbis a 2011-es eredmények megismétlése, ha azt az irreális helyzetet vesszük alapul, hogy valamennyi érintett vált. Továbbra is a jelenleg forgalomban lévõ gépjármûvek valamivel kevesebb mint harmada érintett az év végi kampányban, ugyanakkor az árverseny már közel sem olyan gyilkos, mint annak idején. Ez elsõsorban egy újabb szabályozásbeli módosításnak köszönhetõ, 2013-tól ugyanis a biztosítók már év közben is módosíthatják díjszabásukat, azaz nem egy évre elõre konzerválódnak a piaci állapotok. Nem véletlenül 2013 a fordulat évének tekinthetõ éppen emiatt, ekkor kezdett ugyanis kimászni a KGFB piac a folyamatos díjcsökkenés ásta gödörbõl, a folyamat pedig idén is nagyon jó eséllyel folytatódni fog.
A díjak csökkenõ trendjének megfordulása persze nem csupán a szabálymódosításnak tudható be. A KGFB díjszámítást jellemzõen meghatározza a gépjármûpiac dinamikája, a gépjármûállomány illetve a finanszírozási piac állapota, illetve a káralakulás, vagyis a balesetek száma és összetétele egyaránt. A teljes állomány továbbra is növekszik, ugyanakkor ezzel párhuzamosan a forgalomban lévõ jármûvek átlagéletkora is, ami nem éppen pozitív tényezõ. Sajnos 2013 a baleseti statisztikák szempontjából is a fordulat éve, itt azonban ez negatív irányú, ekkor állt meg ugyanis a balesetek számának 2006 óta tartó csökkenés, és bár 2016-ra nézve még csak az elsõ félév adatai állnak rendelkezésre, 2015-el összehasonlítva emelkedésre kell számítani az év végi összesítés során is. Ennek következtében a biztosítók kárráfordítása is növekedésnek indult, ezt pedig a díjaknak is tükröznie kell.
Mindezek mellett a potenciális váltók száma ellen hat az is, hogy nem lehet már különbséget tenni régi és új ügyfél között 2016 márciusa óta, azaz mindenkinek ugyanakkora mértékû kedvezmény jár. A KGFB helyzet érdekes hozadéka azonban, hogy az árverseny mérséklõdésével hogyan kerülnek elõtérbe a fizetendõ díj mellett egyéb döntési szempontok is. Természetesen az ár továbbra is elsõdleges, a legjelentõsebb réteg továbbra is a legjobb ajánlatot keresi, ez a hajlandóság azonban egyre mérséklõdik az elérhetõ árelõny csökkenésével. Sok esetben a kötés mellé járó ajándékok döntenek, ugyanakkor egyre többen ismerik fel az online csatorna kényelmét, illetve követelik meg a korszerû csatornák meglétét, az egyszerû ügyintézést választott biztosítójuktól. Természetesen szolgáltatásalapú versenyrõl még nem lehet beszélni, de az ügyfélkör attitûdjeinek változását jól mutatja, ha már egy ilyen relatíve korlátozott piacon is megjelennek az új igények, mint amilyen a KGFB.