Az idei kampány aktivitását erõsítheti, hogy az elõzõ évhez képest 10-12 százalék között alakul az átlagos díjnövekedés. Ráadásul minden MKB-s ügyfélnek megszûnik a szerzõdése – januárban ez mintegy 25 ezer autóst érint –, nekik mindenképpen új biztosító után kell nézniük. Ugyanakkor egy év alatt az autósok újabb 6-8 százaléka került ki az év végi váltók körébõl. Emellett idén jelentõsen esett a visszakötések száma ugyanahhoz a biztosítóhoz, miután azonos tarifálási feltételek esetén jogszabály tiltja az új ügyfelek kedvezõbb megkülönböztetését (tavaly az ilyen kötések tették ki az összes új szerzõdés mintegy harmadát).
Javában zajlik a kgfb-piac konszolidációja: míg 2015-ben a 15 szereplõbõl 14 volt komolyan versenyben, 2017-re gyakorlatilag 12 biztosító tarifái közül választhatnak az autósok. Ezzel párhuzamosan a lezajlott díjváltozások nyomán szektorban helyreállt a kár/díj egyensúly, és idén a piaci szereplõk a tavalyi 90-nél jóval kevesebb alkalommal, összesen mindössze 62-szer módosították kisebb-nagyobb mértékben tarifáikat annak érdekében, hogy minél pontosabban elérhessék a megcélzott ügyfélkört.
Erre figyeljenek most az MKB ügyfelei
Az MKB Biztosító a következõ egy év során fokozatosan mondja fel kgfb-szerzõdéseit. Ez a jelenlegi idõszakban mintegy 25 ezer, az egész évet tekintve pedig mintegy százezer ügyfelet érint. A biztosító amellett, hogy a díjértesítõ levele mellé elküldte a fennálló szerzõdés felmondását, a mai napon külön, tértivevényes levélben is értesíti ügyfeleit a felmondásról. Az érintett ügyfelek fontos teendõi a következõk:
- December 31-ig mindenképpen válasszák ki az új biztosítójukat (eddig ezt az érintettek mintegy harmada tette meg, átlagosan 4-5 százalékos díjemelkedés mellett)
- Ha negyedéves díjfizetési ütemet választottak, mielõbb rendezzék esetlegesen még fennálló díjtartozásukat. Ha ugyanis szerzõdésük befizetetlen díjrészlet mellett szûnik meg, kötelezõ lesz visszakötniük a szerzõdést az MKB-hoz a biztosítónak a piacinál jóval magasabb szinten meghirdetett, átlagosan 25-szörös díján.
- Ha az ügyfél is benyújtja december 1-jéig a felmondást, akkor esélye van rá, hogy kedvezõbb díjon talál másik biztosítást: néhány biztosító ugyanis pótdíjat ró azokra, akiknek a szerzõdése az elõzõ biztosító felmondása miatt szûnt meg.
Elérhetõvé kell tenni az ügyfelek számára saját kártörténeti adataikat!
A FBAMSZ tagvállalatainak tapasztalata szerint az ügyfelek közel 50 százaléka nincsen tisztában azzal, hogy az elõzõ 3-5 év során mikor és mennyi kárt okozott. Mindez amiatt jelent problémát, mert míg tavaly még csupán öt biztosító alkalmazott károkozói pótdíjat, idén már szinte minden társaság alkalmazza ezt az alapdíj akár több száz százalékos mértékét is elérõ tételt.
Egy pontatlan kártörténeti elõzményekkel elvégzett kalkuláció az esetek többségében a valóstól teljesen eltérõ díjakat és sorrendet eredményez, mely alapján az ügyfél rossz döntést hoz. Mindez kiküszöbölhetõ volna, ha a Központi Kárnyilvántartó Rendszernek (KKNYR) az adott ügyfélre vonatkozó adatait – az ügyfél meghatalmazása alapján – a nevében eljáró alkusz már a tarifálást megelõzõen ellenõrizhetné, vajon a rendszerben szereplõ adatoknak megfelelõen zajlik-e a díjkalkuláció. Jelenleg ugyanis a KKNYR adataihoz kizárólag a biztosítóknak van hozzáférése.
Elsöprõ az alkuszok részesedése az év végi váltásban
Az idei kampányban is a független alkuszok kínálják a legösszetettebb ügyféltámogatást. Kalkulátoraik megbízhatóan hasonlítják össze a biztosítók árajánlatait, a kalkulált díjra pedig árgaranciát is vállalnak. Más összehasonlító rendszerekkel szemben pedig olyan szolgáltatásokat is nyújtanak, mint az elõzõ szerzõdések felmondása, az együttkötési kedvezmények bemutatása, képviselet a kárrendezés során, vagy éppen segítség az elakadt biztosítási adminisztráció elõremozdításában. Ezért sem meglepõ, hogy az idõszak során kezdeményezett szerzõdésváltások mintegy 85 százalékát az alkuszokon keresztül intézik az ügyfelek.