Most vásárol karácsonyra? Ellenõrizze, meddig viheti vissza!
2016.11.25
Itt a Black Friday: a mai napon kezd magasba szökni az adventi bevásárlási láz. Fõként az idõszak elején megvásárolt termékek esetében okozhat gondot, hogy az ajándékba vásárolt árut a fogyasztók karácsony után esetleg már nem vihetik vissza. Mivel hibátl

Ha katalógus- vagy webáruházban, esetleg árubemutató keretében vásárolunk, 14 napig tudunk elállni a vásárlástól, ilyenkor a vételár is visszajár. Ha azonban hagyományos üzletben vásárolunk, a hibátlan áru cseréjét vagy vételárának visszatérítését jog szerint nem követelhetjük – akár rossz a méret, akár kettõt kaptunk belõle, vagy éppen csak nem tetszik nekünk a portéka.

Szerencsére az üzletek nagy része a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében önként mégis vállalja, hogy megadott határidõig és feltételek mellett visszaveszi a nem kívánt termékeket. Ez azonban boltról boltra igen eltérõ feltételek mellett zajlik, ezért karácsony elõtt fontos a tájékozódás, hogy olyan üzletet próbáljunk választani, ahol – tekintettel a hosszú adventi idõre – akár egy hónapon túl is elfogadják az ilyen igényünket.

A CP Contact november 21-23 között, a FOME megbízásából elvégzett közös üzletlánc-kutatásának eredményei azt mutatják, hogy szektoronként igen jelentõs eltérés van a határidõket illetõen: különösen a mûszaki- és a játékáruházak szabnak meg szûk idõszakot (0-3 hét között) a visszavételre, és általában a karácsonyi idõszakban sem tesznek kivételt. A ruházati és könyváruházak általában szintén néhány hét határidõt szabnak a visszavételre, ám õk karácsonykor ezt az idõszakot a decemberben vásárolt termékek esetében kivételesen meghosszabbítják január második hetéig. Ahol eleve legalább egy hónap a határidõ, általában nincs külön eljárás a karácsonyi idõszakban.
A felmérés egyik fõ tanulsága, hogy a felkeresett láncok 69 százaléka adott határidõn belül nem csupán a termék levásárlására ad lehetõséget, hanem kérésre a vételárat is visszatéríti. Ez jelentõs elõrelépést jelent a tavaly tapasztalt 44 százalékhoz képest. Ebben a tekintetben a ruházati, cipõ-, sport- és bútoráruházak, illetve a hiper- és szupermarketek mutatkoztak a legrugalmasabbnak. A bútoráruházak egy része egy hónapig fogad el készpénz-visszatérítési igényt, a levásárlás lehetõségét azonban akár egy évig is biztosítja.

Bolthálózatonként külön feltételeket határoznak meg mind a visszavett árut, mind az ügyfélkapcsolat szorosságát tekintve: több helyen jóval kedvezõbb feltételek vonatkoznak a hûségkártyával rendelkezõ ügyfelekre, a termékek közül pedig negatívan különböztethetik meg az akciós, vagy a már nem sértetlen csomagolású darabokat.

„Az üzletek túlnyomó többsége igen korrekt feltételeket alkalmaz, akár hajlandó pénzvisszafizetésre, akár csupán a levásárlást engedi meg – mutat rá dr. Hajnal Zsolt, a FOME elnöke. – Mivel internetes vásárlás esetén 14 napos a fogyasztók elállási joga, a hagyományos üzletek (hogy versenyben maradjanak) minimum ezt az idõszakot szintén biztosítani szokták már. Fontos követelmény azonban, hogy ezeket a feltételeket elõzetesen, könnyen elérhetõ módon hozzák tudomására az ügyfeleknek, az egyedi elbírálásnak csak pozitív irányba engedve teret.”

Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezetõ partnere hozzátette: „Nem sokat ér a cég visszafogadási ajánlata, ha a vásárló errõl nincsen kellõ módon tájékoztatva. Ezen a területen még sok fejlõdési lehetõséget látunk. A feltételeket pedig nagyon szigorúan be kell tartani: ha például egy cég arról tájékoztat, hogy 60 napig visszaveszi a hibátlan termékeket, ennek nem megfelelõ teljesítése fogyasztóvédelmi szankciókat von maga után abban az esetben is, ha ezt a felajánlást az üzlet nem jogszabályi elvárás alapján, hanem önként tette.”