Nem mind arany, ami online
2016.11.28
Az online értékesítés elõretörése az európai biztosítókat sem kerülte el, kontinens szerte több mint 300 online csatornán érhetõk el biztosítási termékek, számuk pedig folyamatosan növekszik, Magyarországon összességében 15 csatorna fedi le az online elérhetõ biztosítási piac legnagyobb részét. Az új típusú értékesítési módszerek használata azonban közel sem garancia a sikerre, derül ki a Mount Onyx és a Bécsi Egyetem közös kutatásából.

A kutatás elsõdleges célja, hogy alapvetõen SWOT analízis útján vesse össze az egyes országok online biztosítási piacainak fejlettségi szintjét, egyben egy felállítson és folyamatosan karbantartson egy egységes európai benchmarkot. Ennek megfelelõen egy folyamatos, 31 ország biztosítóinak illetve biztosítási terméket kínáló szolgáltatójának összesen 300 értékesítési csatornájának monitorozásáról van szó egy komplex sikerességet, árazást, promóciókat és szolgáltatási minõséget osztályozó rendszer segítségével. 


Az elsõdleges összevetési alapot Európa online biztosítási piacának jelenlegi állapota jelenti, az eddigi tapasztalatok alapján már rövid idõn belül egyértelmû trendek rajzolódnak ki, elég ha csak a mobiloptimalizált weboldalak elõretörését említjük példaként. Nem csak a hagyományos webes csatornák körül van élet, sõt. A piac teljességét nézve láthatóan a kiszolgálás sebessége és minõsége az a két alapvetõ indikátor, melyek mentén a legnagyobb változások tapasztalhatók, illetve elsõsorban itt válik szét a piac legjobbakra, és átlagos szolgáltatókra helyi és európai szinten egyaránt.
A termékválaszték tekintetében azonban jóval kisebbek a kilengések, ami egyben azt is jelenti, hogy mindenekelõtt ezen a területen van az egyik legnagyobb kiaknázatlan piaci potenciál, különösebb réspiacok megtalálása helyett elegendõnek látszik az is, ha az átlagosnál szélesebb termékportfólióval rendelkezzünk, hogy komoly versenyelõnyre tegyünk szert a vetélytársakkal szemben. Az árképzést illetõen nincsenek nagy meglepetések, legalábbis azok számára, akik aktívan követik az uralkodó online trendeket. A piac igen vehemensen a személyre szabott díjak, a rugalmas díjazás felé mozdul.

Európa országai mindent összevetve nagyon széles skálán mozognak erõsségek és gyengeségek tekintetében, a biztosításban megszokott nemzeti karakterisztikák érezhetõen az online piacon is visszaköszönnek. A kutatás több száz egyénileg vizsgált kritériummal dolgozik, melyeket az adott mérési célnak leginkább megfelelõ KPI-ok szerint rendez különféle csoportokba, majd ezek teljesítményét egy 0-100%-ig terjedõ skálán osztályozza. Az egyes országok közti különbségek elképesztõek lehetnek, az úgynevezett online önkiszolgáló szolgáltatás tekintetében például akár 50 százalékot is meghaladó különbségek figyelhetõ meg a teljesítménymutatókban. De a követeléskezelésben használatos kapcsolattartás minõsége is igen hullámzó, itt a piac legjobbjának mutatója 80%, míg a legrosszabbul teljesítõének alig 34,3 százalék. Akadnak példaértékû országok is, melyek valamennyi vizsgált KPI tekintetében az európai átlag felett teljesítenek, ilyen például Dánia vagy Olaszország, de a régióban maradva Csehország és Magyarország is.

A teljes kutatási anyag az alábbi linken keresztül érhetõ el:
www.mountonyx.com/europepress/cr_en