2023-as prognózisok: az életszínvonal-válság a biztosítókat is nehéz helyzetbe hozhatja
2022.12.28

Egyre több cég aggódik az emelkedő megélhetési költségek fogyasztókra gyakorolt hatása miatt. Az brit pénzügyi felügyelet (FCA) 2022-es Financial Lives felmérése szerint 2022 májusában az összes brit felnőtt közül 12,9 milliót – vagyis minden negyediket – alacsony pénzügyi ellenálló képesség jellemzett, szemben 2020-as felmérésben szereplő 10,7 millióval. A fogyasztók pénzügyi rugalmasságának e sokkoló csökkenése miatt az elkövetkező hónapokban a biztosítóknak is számos pénzügyi és nem pénzügyi kérdéssel kell szembenézniük – állítja a nemzetközi adószakértő és tanácsadó cég, a Mazars.

A növekvő megélhetési költségek miatt a fogyasztók egyre inkább keresik a kiadások csökkentésének lehetőségeit. Csak idő kérdése, hogy a biztosítási termékekre fordított kiadások mikor kerülnek a célkeresztbe. Egyes termékek, mint például a gépjármű-felelősségbiztosítás vagy a jelzáloggal terhelt ingatlanok biztosítása kötelező, ezeknél a fogyasztók valószínűleg elkezdenek majd olcsóbb termékekre váltani. Más termékek, mint például a kisállat biztosítások, az utasbiztosítások vagy akár az életbiztosítások, amelyek nem kötelezőek, jobban ki vannak téve egy esetleges szerződésfelmondási hullámnak.

A megnövekedő szerződés törlési arányok hatással lesznek a biztosítók jövőbeli bevételeire. Emellett a biztosítókat továbbra is sújtani fogják a magasabb működési és kárrendezési költségek az infláció, a magasabb energiaköltségek és az ellátási lánc problémái miatt. Az alacsonyabb bevételek és a magasabb költségek 2022-ben és azon túl is negatívan befolyásolják a biztosítók pénzügyi ellenálló képességét. Egyes biztosítók - különösen a nem kötelező termékeket kínáló, alacsony nyereséggel és csekély tőkemarzsokkal működő biztosítók - tőkemegfelelési kihívásokkal szembesülhetnek. Ezen túlmenően a felmondások valószínűleg felhajtják a fennmaradó biztosítottak díjait is.

Szélsőséges esetben az egyes - nem kötelező - biztosítási típusokra szakosodott biztosítók számára az egész üzleti modelljük életképtelenné válhat. Ez fokozott fúziós és felvásárlási (M&A) tevékenységet indíthat el az ágazatban, mivel a méretgazdaságosságot kihasználni képes erősebb biztosítók új bevételi források megszerzésére törekednek.

A gépjármű-felelősségbiztosítók jellemzően csekély haszonkulccsal dolgoznak, és az olcsóbb biztosításokra való tömeges átállás keményen érinti a jövőbeli bevételi forrásaikat. Ez az ágazat már most is szenved a kárigény-inflációtól, az alkatrészek/javítások ellátási láncának problémáitól.

A lakásbiztosítóknak szintén a kárigények növekedésére kell számítaniuk, mivel a háztartások visszafogják a javítási és karbantartási költéseiket. A költségcsökkentés azt is eredményezheti, hogy több nem biztonságos jármű közlekedik az utakon, ami több balesethez és magasabb kárhányadhoz vezet a gépjármű-biztosítók számára. Ezen túlmenően a kárigény költségek valószínűleg emelkedni fognak a növekvő csalási arányok miatt.

Ahogy a kiszolgáltatott és a pénzügyi nehézségekkel küzdő ügyfelek száma növekszik, nyomás nehezedik majd a biztosítók kárrendezési és ügyfélszolgálati rendszereire is. Valószínűleg a panaszok száma is növekedni fog, mivel azok az ügyfelek, akik olcsóbb, csökkentett fedezetű biztosításokat választanak, vitathatják a kárigények kimenetelét. A fokozott támogatást igénylő ügyfelek számának tartós növekedése működési rugalmassági problémákat okozhat azon biztosítók számára, amelyek nem fordítanak elegendő erőforrást ezekre a területekre.