Ellenfél vagy partner?
2016.12.07
A pénzügyi technológiai start-upok, másnéven FinTech cégek 86 százaléka szorosan együttmûködne a hagyományos pénzügyi szolgáltatókkal, derül ki a Roland Berger legújabb európai kutatásából. A bankok számára azonban egyértelmû piaci kihívást jelentõ cégek az ügyfélbizalom megszerzését tartják a legfõbb sikertényezõnek, aktuálisan kedvenc székhelyük pedig az Egyesült Királyság, Írország és Franciaország.

2015-ben világszerte mintegy 19 milliárd dollárt fektettek FinTech cégekbe, amely közel 60%-os növekedést jelent az elõzõ évhez képest. A befektetõk szerint ezek a pénzügyi-technológiai start-up vállalkozások innovatív termékeikkel képesek jelentõs piaci részesedést rabolni középtávon a jelenlegi bankoktól és biztosítóktól. Az ugyanakkor már most egyértelmû, hogy a FinTech cégek nem csupán versenyezni akarnak a hagyományos szolgáltatókkal, felmérések szerint 86 százalékuk inkább együttmûködne a pénzintézetekkel. A megkérdezett FinTech cégek 78 százaléka szerint a hagyományos szolgáltatókkal együttmûködve szélesebb fogyasztói bázishoz tudnának eljutni. Figyelemre méltó, hogy háromból egy FinTech cég saját bevallása szerint nem lenne képes átvenni a jelenlegi bankok és biztosítók helyét. Ilyen megállapítások találhatóak a Roland Berger „FinTech cégek Európában – Kihívók és Partnerek“ címû legújabb tanulmányában, melyben a tanácsadócég 248 FinTech cég véleményét kérte ki Európa 18 országában.

“A FinTech cégek reálisan látják szerepüket a piacon: amellett, hogy folyamatosan kihívás elé állítják a pénzügyi szektort, tisztában vannak vele, hogy egyedül nehezebb forradalmat csinálni” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetõje. “A bankok és biztosítók ugyanakkor felgyorsíthatják digitális átalakulásukat a FinTech cégekkel való együttmûködés által. Számukra ez több, mint technológia váltás, egyfajta szervezeti átalakulást is jelent, ugyanis a digitalizáció mindenki munkáját átalakítja, és új gondolkodásmód szükséges hozzá. A folyamat, amivel ezek a vállalatok szembe néznek kihívásokkal teli lesz, de az új versenytársak megjelenése miatt elkerülhetetlen. A hagyományos pénzintézetek piacait emellett az úgynevezett középtávon várhatóan a technológiai óriások is megtámadják, nem árt tehát rendesen felkészülniük.”

A FinTech cégek arra törekednek, hogy a pénzügyi szektor nagyágyúival partneri együttmûködést alakítsanak ki, kevésbé érdekeltek a gyorsító (14%) és az inkubátor modellekben (9%). Úgy vélik, a bankok és biztosítók felvásárlásokkal és összeolvadásokkal fognak reagálni az új versenyhelyzetre.

Az jelenlegi pénzügyi szolgáltatók erõssége és a siker záloga: az ügyfelek bizalma
A FinTech cégek az ügyfelek bizalmát tartják a siker legfontosabb tényezõjének és éppen ez a jelenlegi piaci szereplõk legnagyobb erõssége. „Az elmúlt évek krízisei nyomot hagytak az iparágon, ugyanakkor a vállalatok és magánszemélyek még mindig a tradicionális szereplõkhöz ragaszkodnak.” – mondta Schannen Frigyes. Másrészrõl viszont olyan meghatározó kritériumokban, mint a termékek átláthatósága és a szolgáltatásnyújtás kényelme, õk vannak elõnyben.


Az európai start-upok 91 százaléka gondolja úgy, hogy teljes mértékben képes lenne kielégíteni ügyfelei igényeit. Azok a versenyelõnyök, amelyekben a bankok és biztosítók erõsek, mint a pénzügyi források és a márkaismertség, kevésbé relevánsak a FinTech cégek számára. A fiatal vállalkozások közel háromnegyede szerint a szabályozási környezet alapos ismerete nem feltétele a sikernek, mivel õk úgyis egy kevésbé szabályozott szegmensben mûködnek. „A start-up cégeknek nem volna szabad alábecsülni a szabályozási környezet kérdését, – inti õket Schannen – mert ez egy olyan terület, amelyben egyértelmû a hagyományos pénzügyi szolgáltatók elõnye.”

A FinTech cégek szkeptikusak azzal kapcsolatban is, hogy a pénzpiaci szereplõk felkészültek-e a digitális átalakulásra. A start-upok 95 százaléka szerint az új belépõk jobb digitális kompetenciákkal rendelkeznek, mint az inkumbens vállalatok.

Az eszköz menedzsment, kifizetések és a közösségi finanszírozás a legnagyobb lehetõségek
A legnagyobb növekedési potenciált a megkérdezettek a befektetésekben és az eszköz menedzsmentben (55%), a tranzakciókban (54%), és a közösségi finanszírozásban (52%) látják. A vállalatok kétharmada komoly piaci növekedésre számít a szegmensben.

A FinTech cégek jellemzõen a B2B szegmensre koncentrálnak, de egyre növekszik azon start-upok száma, amelyek a lakossági ügyfelek kiszolgálásában is érdekeltek. “Az európai FinTech cégek hajlamosak az értéklánc egyetlen pontjára fókuszálni. Nagy részük egy piacon mûködik és új országokba terjeszkednének a következõ években” – magyarázta Schannen Frigyes.

Nem Közép-Kelet-Európa az elsõ választás
A start-up vállalkozások alapításakor az alapján döntenek egy-egy ország mellett, hogy az mennyire tud képzett munkavállalókat biztosítani, milyen a szabályozási környezet és a szakmai hálózatok, továbbá vannak-e potenciális helyi befektetõk. A FinTech cégeknek jelenleg az Egyesült Királyság, Írország és Franciaország kínálja a legjobb feltételeket.