Nagyobb biztonságban a fogyasztók
2016.12.28
Hatályba lépett az MNB pénzügyi szervezetek lakossági termékfelügyeleti tevékenységét szabályozó ajánlása, amelynek alkalmazását a jegybank jövõ januártól várja el az érintett piaci szereplõktõl. A cél, hogy a pénzügyi fogyasztóvédelmi szempontok már a lakossági termékek tervezése során is érvényesüljenek, továbbá a kialakítás és az értékesítés is a tényleges fogyasztói érdekek figyelembevételével, az ügyfelek valós igényeihez mérten történjen.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa elfogadta a pénzügyi szervezetek lakossági termékfelügyeleti tevékenységérõl szóló jegybanki ajánlást. A dokumentumban elõírtak alkalmazását az MNB 2017. január 3-tól várja el a pénzügyi piac szereplõitõl, amelyek érdekképviseleteivel elõzetesen széles körû szakmai konzultációt folytatott a témáról. A friss jegybanki ajánlás a lakossági pénzpiaci (banki) termékeket fejlesztõ és forgalmazó pénzügyi intézmények (illetve közvetítõk) számára fogalmaz meg alkalmazandó elveket.

Az ajánlás kapcsán az MNB alapvetõ elvárása, hogy a pénzügyi intézmények egy új (vagy jelentõsen átalakított) termék fejlesztése és értékesítése során – a jogszabályok betartásán túl – oly módon biztosítsák a fogyasztói érdekek és célok érvényesülését, hogy a lakossági ügyfelek minden esetben az igényeikhez igazodó pénzügyi termékekhez juthassanak hozzá.

A termékfejlesztõkkel szemben elvárás, hogy csak olyan tulajdonságokkal, díjakkal és kockázatokkal rendelkezõ termékeket alakítsanak ki és hozzanak forgalomba, amelyek megfelelnek a – lakossági – célpiac jellemzõinek, érdekeinek. Vizsgálniuk kell azt is, hogy a termékek hogyan illeszkednek a már meglévõ termékválasztékba, valamint, hogy a túlságosan sok termékváltozat nem akadályozza-e a felelõs fogyasztói döntéshozatalt. Az MNB elvárja továbbá termékek forgalomba hozatal elõtti – piaci stresszhelyzeteken alapuló – tesztelését, a termékek nyomon követését, s probléma esetén azok átalakítását. 

Alapvetõ jelentõségû, hogy a termékfejlesztõk olyan forgalmazókat válasszanak, akik rendelkeznek a termékek értékesítéséhez és a megfelelõ ügyfél-tájékoztatáshoz szükséges tudással, szakértelemmel és képességgel. A forgalmazó csak indokolt esetben (és konkrét adatokkal alátámasztva) kínálhatja a terméket az elõre meghatározott célpiacon kívüli fogyasztónak. Mindemellett konkrét elvárás, hogy a forgalmazó – a fogyasztói döntéshozatalt megelõzõen – tegye nyilvánosan megismerhetõvé a termék fõ jellemzõit, kockázatait és annak teljes megfizetendõ árát (beleértve az összes díjat, terhet és költséget).

Az MNB az ajánlást a vonatkozó uniós iránymutatásnak való megfelelés érdekében, a jegybank fogyasztóvédelmi stratégiájának keretében, továbbá a hazai és uniós jogszabályok egységes alkalmazása, valamint az azokhoz kapcsolódó jó gyakorlatok érvényre juttatása céljából alkotta. Megjegyzendõ, hogy az ajánlás személyi címzetti köre – az uniós iránymutatásokban foglalt, az egyes hatáskörrel rendelkezõ hatóságok mérlegelési körébe utalt döntési kompetencia alapján – kiterjesztésre került a jelzáloghitel-közvetítõk mellett minden más pénzpiaci közvetítõre is, továbbá a hitelintézetek mellett a pénzügyi vállalkozásokra is.