Alapos vizsgálaton estek át a hazai bankok
2017.01.05
Lezárta az MNB a banki elszámolásokhoz, forintosításhoz kötõdõ témavizsgálatát, a 322 pénzügyi intézménynél végzett ellenõrzések nem tártak fel rendszerszintû hibát. A hibázó piaci szereplõk jellemzõen még a vizsgálat ideje alatt kijavították a jegybank által feltárt hiányosságokat, az MNB által elõírt további kötelezéseket pedig jelenleg teljesítik.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – mint azt másfél éve elõzetesen bejelentette – kiemelten ellenõrizte a fogyasztóknak nyújtott devizaalapú-, deviza-, és forint hitelek elszámolás, illetve a forintosítás teljes folyamatát. Ennek során a hivatalból indított vizsgálatain túl az elszámolás elõkészítésében, a módszertani szabályok kidolgozásában és a fogyasztók tájékoztatásában is részt vett. A jegybank az elszámolás gördülékeny lebonyolítását az intézmények részére kidolgozott iránymutatással, segédletekkel, konzultációkkal és a fogyasztók kiemelt tájékoztatásával támogatta.

Az MNB 2015 februárjától az elszámolásra köteles pénzügyi intézményeknél és az ügyfelek kérelme alapján elszámolni köteles követelésvásárlóknál végzett témavizsgálata során ellenõrizte többek között az intézmények elszámolási folyamatait, a fogyasztóknak küldött elszámolási értesítõ leveleket, a vonatkozó jegybanki rendeleteknek és ajánlásnak való megfelelést, sõt az intézmények elszámolási panaszkezelését is.

A témavizsgálat célja a jogszabálysértések lehetõség szerinti megelõzése, s nem utólagos feltárása és szankcionálása volt. Ennek biztosítására a vizsgálatsorozat a teljes elszámolási folyamatot szorosan végigkísérte. Jelentõsen segítették az MNB munkáját a fogyasztóktól érkezet jelzések, amelyek révén a jegybank azonosítani tudott bizonyos kockázatokat, illetve hiányosságokat. Ezek nyomán a fogyasztók is hozzájárultak az eredményes ellenõrzéshez.

A feladat mértékét jól jellemzi, hogy az elszámolás ellenõrzése során több mint 18 ezer dokumentumot és 16 ezer elektronikus adatszolgáltatást dolgozott fel a jegybank. Az MNB a téma kapcsán több tucat állásfoglalást adott ki és 600-nál is több, a pénzügyi intézményektõl érkezõ, az elszámolás megfelelõ végrehajtását segítõ kérdést válaszolt meg. 

Az MNB a témavizsgálat során fogyasztóvédelmi figyelmeztetéseket adott ki a pénzügyi intézményeknek és a követelésvásárló pénzügyi vállalkozásoknak azok honlapjainak hiányos hivatkozásai, a tájékoztatási rendeletben foglaltak megsértése, panaszkezelési tájékoztatási hiányosságok miatt. A jegybank az ellenõrzés folyamán ideiglenes intézkedéseket bocsátott ki a tapasztalt jogsértõ magatartás azonnali megszüntetésére, amelynek nyomán az érintett pénzügyi intézmények jellemzõen azonnal kijavították a hibás gyakorlatukat. Ideiglenes intézkedésre jogorvoslati nyomtatványok és közzétételek hiánya, a panaszokkal kapcsolatos honlap-tájékoztatás elmaradása miatt került sor. 

Az MNB az elszámoláshoz kapcsolódó jogszabálysértések miatt összességében 155 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki közzétett határozataiban (ebbõl 112,3 millió forint jutott a Banif Plus Bank Zrt.-nek az értesítõ levelek kiküldési határidejének sorozatos megsértése miatt). Az egyéb pénzügyi intézmények esetében az elszámolási értesítõ levelek késedelmes kiküldése, a fogyasztói követelés összegének rossz módszertannal való helytelen meghatározása, a forintosítási törvény szerinti szerzõdésmódosulás után helytelenül meghatározott új irányadó ügyleti kamatmérték, illetve a fogyasztónak visszatérítendõ összeg – jogszabályban elõírt – kamatkifizetésének elmaradása miatt szabott ki bírságot a jegybank.

Az intézkedések kapcsán érintett pénzügyi intézmények folyamatosan hajtják végre a jegybanki kötelezéseket. Ennek során – a fogyasztók tájékoztatása mellett – visszatérítik/visszatérítették a hibás kamatoztatás és kamatszámítás miatt keletkezett összegeket.