Világméretû összefogás a jármûvek légszennyezése ellen
2017.01.16
A világ meghatározó nagyvárosai összefogtak, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátás mértékét és negatív hatásait. London és Párizs a dízel- és benzin üzemanyagok betiltását tervezi tíz éven belül, míg Norvégia a belsõégésû motorok korlátozását fontolgatja. A fogyasztók azonban még várnak: megfizethetõ árakat, könnyû és gyors töltési lehetõségeket szeretnének - írja sajtóközleményében a Roland Berger.

Az elektromos autók egyre népszerûbbek, az autógyártók bõvülõ kínálattal és újabb ötletekkel jelentkeznek. Az okosautók piaca is robbanás elõtt áll, a CES-en, a világ legnagyobb technológiai kiállításán több ilyen jármûvet mutattak be. Elõzetes becslések szerint a 2030-ig eladott autók 30%-a lesz teljesen elektromos.

Magyarországon a 2016-os adatok szerint mindössze ezer elektromos autó került az utakra, köszönhetõen a jármûvek magas árának és a rövid hatótávolságnak. Mivel a hagyományos autók károsanyag-kibocsátása a leginkább felelõs a városokban a légszennyezettségéért, a környezetbarát üzemanyagra való átállás minden világvárosban-lakó életminõségének jelentõs változását eredményezheti. Tavaly Budapesten is elindult az elsõ autómegosztó vállalkozás, kizárólag elektromos autóval.

A Roland Berger tanulmánya szerint ezt a pozitív tendenciát erõsítheti az is, hogy több nagyvárosban már bejelentették: különbözõ szabályozási intézkedéseket vezetnek be a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében. London, Párizs és Mexikóváros a dízel- és benzin üzemanyagok betiltását tervezi, Kínában kvótát vezettek be az elektromos jármûvekre, míg Norvégiában a döntéshozók 2025-tõl kezdõdõen betiltanák a belsõégésû motorokat. Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetõje szerint az ilyen intézkedéseken túl a kormányoknak határozottabban kellene támogatniuk a technológiai kutatásokat, a töltõállomások infrastruktúra fejlesztését és az értékesítés-ösztönzést is.

A tanulmány hét autógyártó ország - Kína, Franciaország, Németország, Olaszország, Japán, Észak-Korea és az USA – technológiai, ipari és piaci adatait hasonlítja össze. Ezekbõl kiderül, hogy bár egyes országokban az elektromos autók piaci részesedése folyamatosan nõ, összességében még mindig meglehetõsen alacsony szintet mutat. Európa - kiemelten Németország és Franciaország - kulcsszerepet játszhat abban, hogy sikerre vigye az új technológiát, megelõzve akár Japánt és Észak-Koreát is. “Németország kiemelt pozíciója arra vezethetõ vissza, hogy nõtt a lakossági felhasználás számára is elérhetõ jármûvek száma és bõvült a cégek kínálata is a teljesen elektromos vagy vegyes meghajtású jármûvek tekintetében, mégpedig relatív stabil árak mellett.” – mondta el Schannen Frigyes. - A francia autógyártók a széles választék helyett inkább a megfizethetõ, viszont teljesen elektromos meghajtású autó megoldásokra fókuszálnak.”

A csökkenõ akkumulátorárak is az E-mobilitást serkentik
A nagyobb városok szabályozási intézkedései mellett a csökkenõ akkumulátorárak is segíthetik az e-mobilitás elõretörését. A lítium-ionos akkumulátorok árának csökkenése és az újgenerációs, tölthetõ akkumulátorok megjelenése középtávon a minél szélesebb elektromosautó-kínálat kifejlesztéséhez segíthetik a jármûgyártókat.

A nyersanyagoktól való függõség politikai válságokat is okozhat. Az egyik probléma, amivel a gyártóknak szembe kell nézniük, a nyersanyagoktól (lítium, nikkel, mangán, kobalt és grafit), és az ezeket beszállító országoktól való függésük. A világ grafittartalékának 95%-a Kínában található, a globális kobaltkereslet majdnem felét Kongó elégíti ki. Az acélfinomításhoz szükséges mangán kínálatának negyede Észak-Afrikából származik, Chile és Ausztrália pedig a világ lítium készletének harmadát uralja. A finomított grafit készlet nagyrészt Japán és Észak-Korea fennhatósága alatt van.

A nyersanyagok szállítása és az akkumulátorelemek gyártása így tehát olyan tényezõk, amik nagyban kitettek politikai kockázatoknak, különösen azt figyelembevéve, hogy Kínában az állam jelentõs mértékben támogatja a lítium-ion gyártást, így a kínai akkumulátorgyártók piacvezetõk, megelõzve az USA-t és Japánt is.

Az elektromos autók értékesítését tekintve is az élre tör Kína, szorosan követve a még elsõ helyen tartózkodó Franciaországot.

Ez a két ország kivételes abban a tekintetben is, hogy a részlegesen vagy teljesen elektromos autók piaci részesedése csak itt lépte át a tavalyi évben az 1%-ot. „Ahhoz, hogy elérjük a jármûvek káros kibocsátása csökkentésére vonatkozó célokat 2021-ig, sokkal jobban el kell terjedniük az elektromos autóknak. Ehhez nemcsak arra van szükség, hogy az autógyártók sokkal vonzóbbá tegyék ezeket a jármûveket, hanem a töltés folyamatát egyszerûbbé és gyorsabbá kell tenni, valamint a gyorstöltõ hálózatok kiépítése és fejlesztések. Emellett az e-mobilitás stratégia megalkotása is elengedhetetlen.” - mondta el Schannen Frigyes.

A tanulmány itt érhetõ el: www.rolandberger.com/pressreleases or www.fka.de/consulting