Miért kell félni a közösségi médiától?
2011.10.27
A közösségi média számos kockázatot hordoz magában: az adott cég reputációjának megkárosításától a bizalmas információk kiszivárogtatásáig. Nem véletlen, hogy az európai üzletemberek nagy része aggódik emiatt – derül ki a brüsszeli Európai Kockázat Menedzsment Szövetség (FERMA) és az Institute of Risk Management közös felmérésébõl.

Mindkét szervezet kockázatkezelési szakértõi részt vettek azon online felmérésben, melyben az általuk három legveszélyesebbnek tartott internetes kockázatot kellett megnevezniük, amely a legnagyobb fenyegetést jelenti saját üzleti vállalkozásuk számára.

A válaszadók 50%-a szerint általában a vállalkozások számára a közösségi médián keresztüli reputációs kockázat a leglényegesebb, 20%-uk pedig a bizalmas információk kiszivárgását nevezte meg fõ kockázati forrásként.

Ezek az aggályok teszik a közösségi médiát, az IT mûködési kockázataival, az ügyfél-információk ellopásával és az informatikai rendszerek rosszindulatú támadásával együtt általában a vállalkozások számára legnagyobb veszélyt jelentõ cyber kockázatokká a kockázati szakemberek szemében.

A hangsúly némileg eltolódott, amikor a válaszadók saját szervezetére veszélyt jelentõ kockázati tényezõkre kérdeztek rá. Több mint felük az operatív, nem rosszindulatú IT kockázatokat nevezte meg elsõ helyen, melyet 43%-kal az ügyfél-információk eltulajdonítása követett. A közösségi médiára a válaszadók 42%-a adta le voksát, közülük 21% százalék fõként a bizalmas információk közösségi médián keresztüli elvesztése miatt aggódik.

A FERMA tagok közül minden harmadik állította, hogy szembesült már reputációs kockázattal, míg a 98 válaszadó negyede szenvedett már el bizalmas információk elleni támadást.

A felmérés azt is megállapította, hogy a kockázatmenedzserek 80%-a vesz részt számítógépes kockázatok, valamint informatikai biztonsági kérdések kezelésében. A megvizsgált vállalatok közül mindössze minden ötödiknél érintett az említett kockázatok kezelésében a jogi osztály, 14%-ban a PR, 6%-ban a HR, míg a befektetõkkel kapcsolatot tartó osztályok mindössze 4%-ban.

A felmérés alapján vannak jelek azonban arra, hogy ezekkel a problémákkal valóban foglalkoznak: a szervezetek 65%-a állította, hogy a rendelkezik olyan policyval, amely a munkavállalók számára iránymutatást jelent a közösségi média használatával kapcsolatban, további 14%-uk pedig most készül ilyen policyt összeállítani.

A felmérésben résztvevõ cégek profilja a legkülönbözõbb iparágat öleli fel, többek között távközlési, közlekedési, energia, banki és közlekedési iparágakat, tevékenységüket pedig számos európai országban – zömében az Egyesült Királyságban – végzik.

A FERMA 2011. októberi konferenciáján a szervezet alelnöke elmondta: „A web 2.0-s eszközök számos kockázatnak kitesznek minket. Ügyelnünk kell az igazán értékes, számunkra értéket és versenyelõnyt teremtõ információkra. Mivel a környezet ma sokkal nyitottabb, így jóval nagyobb védelemrõl kell gondoskodnunk”.

Michel Dennery üdvözölte a kockázati szakértõk felmérésben való részvételét, és hangsúlyozta, hogy fontos szerepük lesz a jelenleg még kevésbé érintett vállalati részlegek kockázatmenedzselési folyamatokba történõ bevonásában.