Figyelem: idéntõl itt található a fogyasztóvédelmi hatóság!
2017.01.20
2017. január 1-jétõl alapvetõen átalakult a fogyasztóvédelem intézményi rendszere. Megszûnt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, ezzel egyidejûleg a fogyasztói bejelentések kezelése elsõ fokon járási szintre került. Mindez komolyan érinti a kereskedõk, szolgáltatók panaszkezelési és tájékoztatási folyamatait is: a korábban érvényes fogyasztóvédelmi adatok közlése megtévesztõ információnak számít, amiért a hatóság százezres nagyságrendû bírságot is kiróhat.

Idéntõl a fogyasztók a lakóhelyük szerinti járási hivatalokhoz fordulhatnak fogyasztóvédelmi bejelentéseikkel, miközben másodfokon a Pest Megyei Kormányhivatal jár el ügyükben, országos hatáskörrel. A 197 járási hivatal mindegyikében fogyasztóvédelmi panaszok benyújtása mellett tanácsok is kérhetõk például jótállási, szavatossági, panaszkezelési kérdésekben.

A hatóságnak fontos szerepe van a lakossági fogyasztói panaszok kezelésében. A CP Contact által havonta megismételt országos fogyasztóvédelmi felmérések azt mutatják, hogy eredménytelen reklamációt követõen termékek esetén az ügyeknek mintegy 20, míg szolgáltatások esetén több mint 25 százaléka folytatódik fogyasztóvédelmi hatósági szinten. Összehasonlításként: békéltetõ testületek elé ilyen esetekben az ügyeknek mindössze 1-2 százaléka jut el.

A változás fontos feladatokat ró a szolgáltatásokat nyújtó vállalkozásokra. Ha el akarják kerülni a megtévesztõ tájékoztatási gyakorlatot szankcionáló komoly bírságot, mind az ügyféltérben, mind az internetes felületeiken, mind az írásbeli panaszokra adott válaszaik megfogalmazásában változtatniuk kell.

  • Ügyféltér: el kell tüntetni minden olyan tájékoztató feliratot, amelyen az átszervezés során megszüntetett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) neve és címe szerepel. (A jogszabály eddig is csak a békéltetõ testületek listájának feltüntetését írta elõ kötelezõen.)
  • Internetes felület: Mind az általános szerzõdési feltételek, mind a panaszkezelési szabályzat szövegébõl el kell tüntetni az NFH-ra való utalásokat.
  • Írásbeli panaszkezelés: Minden panaszkezelési válaszlevél alján fel kell tüntetni a fogyasztó lakóhelye szerint illetékes békéltetõ testület és fogyasztóvédelmi hatóság elérhetõségét. Ezt a jövõben már nem lehet teljes mértékben sablonszöveggel megoldani, hiszen hatóságként a szolgáltatónak minden esetben a panasztevõ lakhelye szerinti járási hivatal elérhetõségét kell megadnia. Település szerint az alábbi kormányzati weboldalon találjuk az illetékes járási hivatalok elérhetõségeit: http://jarasinfo.gov.hu/

„E változtatások látszólag lényegtelen részletekre korlátozódnak. Tudni kell ugyanakkor, hogy a pontos panaszkezelési tájékoztatás mindig is fogyasztóvédelmi ellenõrzések egyik fókuszterülete volt – magyarázza Siklósi Máté, a PC Contact ügyvezetõ partnere. – Érdemes tehát már most felülvizsgálni a fent felsorolt tájékoztatási elemeket: kis odafigyeléssel biztosan kiszûrhetõk az immár elavult, ezért súlyos bírságok alapját képezõ információk.”