Az Arval szakértõi szerint az elektromos autók beszerzésére vonatkozó állami támogatás hatása már érzékelhetõ finanszírozói oldalon, annak ellenére, hogy a jelenlegi tisztán elektromos meghajtású gépjármû-kínálatot elsõsorban városi felhasználásra tervezték. A vállalat szakemberei szerint ugyanis Magyarországon jelenleg is van egy olyan vállalati, vállalkozói bázis, ahol a munka jellege, a munkavégzés helye, illetve a vezetõi szokások miatt ideális választás egy tisztán elektromos autó.
Már rövid távon is megérik az árukat
Az alacsony üzemeltetési költségek, különös tekintettel a fogyasztásra, valamint az olyan egyéb kedvezmények, mint a térítésmentes parkolás, egyre többek számára teszik megfontolandóvá
az elektromos gépjármûpark építését. Kühn Patrik, az Arval operációs igazgatója szerint mindezek már rövid távon is jelentõs összeget tesznek ki: „A tisztán elektromos meghajtású autók karbantartási költsége nagyságrendileg, átlagosan 40%-kal alacsonyabb a hagyományos belsõ égésû motorral szerelt gépjármûvekénél, hiszen ezekben az autókban a garanciaidõ alatt mindössze a szûrõket és a fékfolyadékot kell cserélni. Az üzemanyag-költségkülönbözet figyelembe vételével a megtakarítás akár 60% is lehet.”
Az Arvalnál a Kia Soul és a Nissan Leaf a legnépszerûbb típusok, amelyeket elsõsorban városi felhasználásra terveztek. Kovách Kristóf, az Arval értékesítési igazgatója úgy véli,
az alacsony fenntartási költségek mellett elõremutató döntés egy ilyen autó beszerzése:
„Jelenlegi technológiai tudásunk szerint a jövõ az elektromos gépjármûveké, de az elterjedésükhöz nem csak a sokak által kritizált hatótávnak kell növekednie. Fontos a megfelelõ szervizháttér megléte, hiszen egy ilyen autó teljesen eltérõ beavatkozásokat kíván,
és természetesen több töltõállomásra van szükség. E téren azonban jól látható a fejlõdés,
a technológia pedig egyre kiforrottabbá válik, így folyamatosan javul a választék hatékonysága. Éppen ezért egy ilyen autó már most is jó választás lehet sokak számára, különösen akkor,
ha a munkavégzés jórészt városi, külvárosi közlekedést kíván.”
Jól át kell gondolni a finanszírozási formát
A vonzó állami támogatás, illetve a zöld rendszámos autókra vonatkozó különleges kedvezmények ellenére, a flotta gazdaságos fenntartásához elengedhetetlen a vállalatra szabott pénzügyi konstrukció. A pályázat azonban valamennyi finanszírozási forma esetében elérhetõ, így tartós bérletek esetén is, amelyrõl Hegedûs Péter, az Arval regionális operációs vezetõje úgy véli, alacsonyabb kockázatai miatt jó választás különösen a kkv szektorban: „A tartós bérlet esetében az üzemeltetéséhez, valamint a futamidõ végi értékesítéshez kapcsolódó kockázatok a bérbeadót terhelik, a bérlõ tehát egy szolgáltatás csomagot vesz igénybe.” A szerzõdések kapcsán azonban több olyan szempont is van, amelyekre érdemes kiemelt figyelmet fordítani:
„A jelenleg megpályázható állami támogatás tartalmaz olyan feltételeket – mint például a tartási idõszak vagy a támogatás visszafizetési kötelezettsége –, amelyek hatással vannak az elektromos gépjármûvek bérleti szerzõdéseire. Az elektromos gépjármûvek lelke pedig az akkumulátor, amelynek javítási vagy csere költségérõl eltérõen rendelkeznek a flottakezelõk szerzõdéses kondíciói, így erre ugyancsak kiemelt figyelmet kell fordítani a szerzõdéskötés elõtt.”
Az elektromos autók beszerzésére vonatkozó állami támogatásra 2017. május 1-jéig pályázhatnak az érdeklõdõk.
2017.02.08
Az Arval flottakezelõ szakértõi szerint a Nemzetgazdasági Minisztérium által meghirdetett, elektromos autók beszerzését támogató pályázat újabb lendületet adott a zöld rendszámú flották bõvítésének. Véleményük szerint a növekvõ érdeklõdés ugyanakkor nem csak az állami hozzájárulás mértékére vezethetõ vissza, hanem az érvényes pénzügyi konstrukciók változatosságára is. Ennek megfelelõen a pályázaton elfogadottak a tartós bérleti szerzõdések is, amelyek sok vállalat számára vonzók, hiszen ilyenkor a flotta menedzselésének gyakorlati ügyei, beleértve a futamidõ végi értékesítés kockázatait, a bérbeadói oldalon jelentkeznek. Néhány szempontot azonban érdemes szem elõtt tartania a döntéshozóknak.