Komoly károkat okozhat a felelõtlen hajózás
2017.02.24
Már itthon is egyre többen szállnak vízre rendszeresen: a Generali becslése szerint a balatoni kikötõkben több mint 5000 vitorlás szeli a habokat. A felhõtlen idõtöltés közben azonban még mindig sokan feledkeznek meg a biztonságról. Bár a biztosító statisztikái szerint a károk átlagos értéke 700 ezer forint körül mozog, becslések szerint a vitorlások mindössze 20-25%-a rendelkezik felelõsség- és lényegesen kisebb hányada casco biztosítással.

Magyarországon évrõl évre közkedveltebb szabadidõs tevékenység a vitorlázás: a Balaton kitûnõ adottságai és a horvát tengerpart közelsége egyaránt hozzájárul a vízi sport terjedéséhez. Amellett, hogy a balatoni kikötõk számos lehetõséget biztosítanak a hajótulajdonosoknak és a hobbivitorlázóknak, az utóbbi években egyre keresettebbek az élményvitorlázások is.

A biztosító becslése szerint a hajózási engedéllyel rendelkezõk száma Magyarországon 2016-ban meghaladta az ötezret, tudatosság kérdésében azonban még mindig van hova fejlõdni. Csak kevesen veszik figyelembe, hogy az autókhoz hasonlóan a vízi jármûveknél is az üzemben tartót terheli az összes felelõsség, amennyiben hajójával kárt okoz – mondta Szikszai József, a Generali vagyon- és gépjármû-kárrendezési igazgatója. „Az érvényes hajólevéllel rendelkezõ vitorlások mindössze 20-25 százalékának van biztosítása, ami a hajókban esetlegesen keletkezõ károk értékét tekintve nagyon alacsony. Szerencsére azonban pozitív tendencia mutatkozik, egyre több hajótulajdonos választja a vízi jármûvek számára kialakított csomagokat” – tette hozzá.

Az ütközés a leggyakoribb károk

Egy rossz manõver miatt bekövetkezett kisebb ütközés, sõt egy elhibázott kikötés is több százezer forintba kerülhet, ráadásul komoly személyi sérülés is történhet. Akárcsak a vitorlások fenntartása és tárolása, a javíttatásuk is meglehetõsen költséges. Mint kiderült, a károk átlagos értéke körülbelül 700 ezer forint, míg egy kisebb vitorlás esetében csupán 20 ezer forint körül mozog a biztosítás költsége a teljes hajózási szezonra. Anyagi kár azonban nem csupán csak akkor érheti a tulajdonost, amikor a jármû a vízen van, hiszen a hajó a szárazföldi tárolás vagy szállítás során is bármikor megsérülhet. Érdemes ezért komplexen gondolkodni, minden eshetõségre felkészülni.