A Magyar Nemzeti Bank (MNB) pénzügyi stabilitási és fogyasztóvédelmi szempontból is kiemelt fontosságot tulajdonít annak, hogy a lakáshitelek piacán élénk árverseny alakuljon ki. Az MNB átfogóan vizsgálta a bankrendszeri verseny erõsségét, kiemelt figyelmet szentelve a nemzetközi összehasonlításban is magas átlagos kamatfeláraknak, valamint a hitelkiváltások alacsony számának.
A banki árverseny élénkítése szempontjából indokolt egy standardizált, fogyasztóbarát jellemzõkkel bíró lakáshitel-termék kialakítása és minél szélesebb körben való elterjesztése. Ennek érdekében az MNB egy „fogyasztóbarát lakáshitel” minõsítés bevezetésérõl döntött: azon banki termék-konstrukciók, amelyek az MNB által támasztott szigorú elvárásoknak megfelelnek, pályázhatnak a jegybank által odaítélt minõsítés és az ahhoz kapcsolódó logó használatára.
A fogyasztóbarát termékkel szemben kritérium, hogy a fogyasztók széles köre számára legyen elérhetõ, beleértve a Családok Otthonteremtési Kedvezményében (CSOK) részesülõ hitelfelvevõket is. A minõsítést csak könnyen érthetõ és összehasonlítható, egyszerû ügyintézés mellett felvehetõ, rejtett költségeket és árukapcsolásokat nem tartalmazó lakáshitel-termékek kaphatják meg. A terméknek biztosítania kell, hogy a jövõbeli fizetési kötelezettség mértéke hosszabb távon is kiszámítható legyen. Fontos kritérium még a fogyasztó megváltozott körülményeihez való rugalmas alkalmazkodás és a fogyasztók hitelkiváltásokból eredõ elõnyök kihasználására való ösztönzése is.
Tekintettel a javaslat újszerûségére és széleskörû hatásaira, a következõ két hónapban az MNB intenzív konzultációt folytat a piaci szereplõkkel és a fogyasztók képviselõivel a minõsítés részleteinek véglegesítése érdekében.