Történelmi mélyponton a lakossági gépjármû hitelezés
2011.06.09
Történelmi mélypontra jutott a lakossági gépjármû hitelezés: 10 eladott új autóból alig több mint kettõt vesznek hitelre. Az eladott gépjármûvek darabszáma az év elsõ negyedében az elõzõ évhez képest ugyan már 15%-kal nõtt, de ezt a növekedést a flotta beszerzések és a magánszemélyek készpénzes vásárlásai adták.

A gépjármû finanszírozás motorját az év elsõ negyedévében a flotta lízing jelentette, míg a lakossági gépjármû finanszírozás iránti igény továbbra is rendkívül alacsony. További piacfékezõ tényezõ, hogy a korábbi évek svájci frankos hitelfelvételei miatt még azok sem tudnak új autót vásárolni, akik esetleg szeretnének. Az árfolyamváltozások miatt sokaknak úgy megnövekedett a tartozása, hogy a gépjármûvek aktuális piaci árából még a hitelt sem tudják lezárni, sõt esetenként jelentõs ráfizetéssel kell számolniuk. Így kénytelenek az autó cserét hónapokkal, de akár évekkel is elhalasztani, ami a gépjármûvek átlag életkorának növekedésében és a gépjármû kereskedelemi piac további szûkülésében jelenik meg.

„A gépjármû lízing piac egyetlen növekvõ szegmense az elsõ negyedévben a flottafinanszírozás volt, ugyanis visszatértek a személy- és kishaszon-gépjármû piacra a vállalatok.”- hangsúlyozta Domonkos András, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója. Hozzátette: „Jelentõsen megnõtt a tehergépjármû finanszírozás iránti igény, itt a kihelyezések 50%-kal nõttek az elõzõ év hasonló idõszakához képest. A fellendülés a korábbi években elmaradt jármûpark cserével, a lassan növekvõ fuvarpiaccal és az egyre szigorúbb környezetvédelmi elõírásokkal magyarázható.”

A 3,5 tonna feletti haszonjármûvek piaca az elõzõ negyedév azonos idõszakához képest jelentõs fellendülést mutat, különös tekintettel az új tehergépjármû szegmensben, ahol a növekedés több mint 120%-os. A dinamikus fejlõdéssel párhuzamosan számottevõ átrendezõdés ment végbe az értékesítési és a lízingpiacon egyaránt. A piac motorját itt is a flottaértékesítés adja, a kisebb fuvarozók 1-2 eszközös beruházásai egyelõre elmaradnak. Miközben a nevesebb tehergépkocsi márkák importõreinek értékesítési számai szépen emelkednek, a korábban meghatározó piaci részesedéssel rendelkezõ használt teherautó kereskedõk jelentõs része a válság miatt eltûnt, így ez a piac korábbiakhoz képest kevesebb és néhány új szereplõvel kezd újraszervezõdni.

A kedvezõ terményáraknak, a tavalyi visszafogott beruházásoknak illetve a támogatás lebegtetés megszüntetésének köszönhetõen fellendülést tapasztalunk a mezõgazdasági gépek piacán. A gépeladások élénkülésével összhangban a finanszírozási piac szinte megduplázódott.

„A fokozott beruházási hajlandóság által generált finanszírozási lehetõségeket a Lombard sikeresen használta ki, amelyet az is mutat, hogy ebben a szegmensben az elsõ negyedévi kihelyezések alapján a lízingpiac mintegy 50%-án két finanszírozó - a BNP és a Lombard (23%) - közel azonos arányban osztozkodott.” – tette hozzá Domonkos András. A piacvezetõk esetében folytatódik az enyhe önerõ csökkenési tendencia, az általuk alkalmazott átlag önerõ mértéke kiegyenlített, míg más lízingtársaságok éppen ellentétes kockázatpolitikát folytatnak.

Az építõgépek finanszírozása is növekedésnek indult az elsõ negyedévben, a kihelyezések alapján a lízingpiac teljesítménye csaknem 20%-os növekményt mutat, annak ellenére, hogy a hazai piac legmeghatározóbb szállítóinak elmondása alapján az értékesítések az elõzõ év azonos idõszakához képest tovább csökkentek.

„Az elkövetkezendõ idõszakban erõteljes fellendülésre az építõgép szegmensben nem számítunk, hiszen a meglévõ építkezéseken túl jelentõsebb beruházások és úthálózat fejlesztések nincsenek kilátásban, ráadásul a gépekre igényelhetõ támogatások körül is nagy a bizonytalanság.” – fûzte hozzá a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója.