A Bosch megalkotja a jövõ önvezetõ autóinak agyát
2017.03.18
Megalkotja a jövõ önvezetõ autóinak agyát a Bosch. A Bosch ConnectedWorld 2017 nemzetközi konferencián Berlinben a technológiák és szolgáltatások beszállítója bemutatta az automatizált jármûvekhez szánt fedélzeti számítógépét.

A mesterséges intelligencia (MI) jóvoltából ez a számítógép képes gépi tanulási módszereket alkalmazni. A fedélzeti MI így az önvezetõ autókat még az összetett forgalmi szituációkon vagy az újdonságként szolgáló helyzeteken is biztosan átvezeti. „Megtanítjuk az autónak, hogyan boldoguljon egyedül a forgalomban” – mondta Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke a tárgyak internetének nemzetközi szakmai konferenciáján. Az autó már most a Bosch különbözõ szenzorait használja a környezet érzékelésére. Mesterséges intelligencia használatával pedig még arra is képessé válik, hogy a begyûjtött adatok alapján a többi közlekedõ várható viselkedését is megbecsülje. „Az automatizált vezetés biztonságosabbá teszi az utakat. Ehhez kulcsfontosságú a mesterséges intelligencia. Okossá tesszük az autókat” – folytatta a Bosch vezetõje. Az ehhez szükséges fedélzeti számítógép alapjának megépítésére a Bosch az Amerikai Egyesült Államok egyik vezetõ mûszaki cégével, az Nvidia vállalattal tervez együttmûködni. Az Nvidia biztosítja majd a Bosch számára a gépi tanulással generált algoritmusokat eltároló csipet. A mesterséges intelligenciát alkalmazó fedélzeti számítógép várhatóan legkésõbb a következõ évtized elején sorozatgyártásba kerül.

A következõ évtizedben az önvezetõ jármûvek a mindennapi élet részévé válnak

A Bosch MI fedélzeti számítógépe felismeri a gyalogosokat és a kerékpárosokat – ez az objektumfelismerés. Ezenkívül a mesterséges intelligencia megkönnyíti az automatizált jármûvek számára a különbözõ helyzetek elemzését. Például az éppen aktív irányjelzõjû jármûvek nagyobb valószínûséggel váltanak sávot, mint az irányjelzõt éppen nem mûködtetõk. Ezek alapján a mesterséges intelligenciával rendelkezõ önvezetõ jármûvek felismerik és megfelelõen kiértékelik az összetett közlekedési helyzeteket is. Ha például egy szembejövõ jármû kanyarodik, akkor ezt észleli – és már eleve ez alapján tervezi meg a saját útvonalát. A számítógép a menet közben megszerzett tudását egy neurális hálóban tárolja. Ezeket az adatokat szakértõk ellenõrzik egy laboratóriumban. Az utakon végzett további teszteket követõen ez a mesterségesen megszerzett tudásfrissítésként továbbítható a mesterséges intelligenciával rendelkezõ fedélzeti számítógépekre. „Azt szeretnénk, ha az automatizált vezetés minden elképzelhetõ helyzetben lehetséges lenne. Már a következõ évtizedben a mindennapos élet részévé válnak majd az önvezetõ autók. A Bosch intenzíven dolgozik az automatizált vezetés mûszaki megvalósíthatóságán. Célunk, hogy a mesterséges intelligencia terén is vezetõ szerepet érjünk el” – foglalta össze Denner. Majd hozzátette, hogy a mesterséges intelligencia kulcsfontosságú szerepet tölt majd be a Bosch minden üzleti területén, nem csupán a mobilitásban. „Mindössze tíz év múlva szinte lehetetlen lesz elképzelni olyan Bosch terméket, amely valamilyen módon ne kötõdne a mesterséges intelligenciához. Vagy közvetlenül a termék tartalmazza majd, vagy eleve MI segítségével alkotjuk meg azt.” Az idei év elején jelentette be a vállalat, hogy létrehozza Mesterséges Intelligencia Központját. A Bosch körülbelül 300 millió euró befektetést eszközöl szakértelmének növelésébe e téren.

Biztonságos adatmegosztás és -tulajdonlás az interneten keresztül
A Bosch ConnectedWorld 2017 konferencia körülbelül 2700 résztvevõje elõtti nyitóbeszédében Volkmar Denner további innovatív technikákat is megnevezett, amelyek új üzleti területeket nyitnak meg a Bosch elõtt. A mesterséges intelligencia és az adatfelhõ mellett az egyik ilyen a blokklánc (blockchain) technika. Ezzel a felhasználók biztonságosan oszthatnak meg adatokat az interneten, harmadik fél bevonása nélkül. Megállapodásokat és szerzõdéseket köthetnek, valamint biztonságosan fizethetnek, s a technika biztosítja az adatok anonimizálását. A blokklánc egy decentralizált adatbázisra épül, amely szétosztja a betáplált adatokat több ezer számítógép között. Így lehetetlen meghamisítani az adatokat és a felhasználók kevésbé függnek egyetlen szerverközponttól.

A Bosch és a TÜV együttmûködése a futásteljesítménnyel kapcsolatos csalások ellen
Denner kiemelte a blokklánc egyik praktikus alkalmazását, s azt élõben demonstrálta a német TÜV Rheinland tanúsítási szolgáltatóval együttmûködve. A megoldás azt ígéri, hogy véget vet a futásteljesítménnyel kapcsolatos széles körben elterjedt visszaéléseknek. Csupán Németországban körülbelül hatmilliárd euró kárt okoznak a manipulált kilométerszámlálók. Az ötlet: e csaló gyakorlat ellen sok számítógépen elosztott digitális naplóval küzdenek. A jármûvek rendszeresen elküldik e számítógépeknek a futásteljesítményüket egy egyszerû csatlakozó segítségével. Egy okostelefon-alkalmazással a jármûtulajdonosok bármikor leellenõrizhetik az aktuális értéket és összehasonlíthatják azt a jármû kilométerszámlálójával. Amennyiben el kívánják adni autójukat, akkor kérhetnek egy igazolást a jármû futásteljesítményének valódiságáról. Ezt a tanúsítványt akár megoszthatják az interneten is, például egy használt autókat kínáló oldalon.

A Bosch hálózatba kapcsolja az autót a szervizzel
Mesterséges intelligencia, adatfelhõ és blokkláncok – hogyan változtatják meg a mindennapi életünket a Bosch intelligens hálózatba kapcsolt technikái? Volkmar Denner erre a kérdésre egy példával válaszol. Tegyük fel, hogy egy felverõdõ kõ megrepeszti az autó oldalüvegét. A szerviz automatikus értesítést kap a felhõn keresztül, így fel is készül a szükséges javításra. A hálózatba kapcsolt logisztika és a hálózatba kapcsolt emelõvillás targoncák jóvoltából a cserealkatrész már rendelkezésre áll akkor, amikor az ügyfél megérkezik. Az instrukciókat megjelenítõ kiterjesztettvalóság-szemüvegnek köszönhetõen a szerelõ a korábbinál sokkal egyszerûbben és gyorsabban végzi el a feladatot. A vezetõk számára ennek az az elõnye, hogy rendkívül rövid várakozás után már vissza is ülhetnek az autójukba és útra kelhetnek. Nem kell másnapig várni, hogy elkészüljön az autó, és nem szükséges más közlekedési módot igénybe venni.