A Magyar Nemzeti Bank (MNB) vizsgálati programjába illeszkedõ átfogó vizsgálatot végzett az AEGON Magyarország Általános Biztosító Zrt.-nél (AEGON Biztosító), a társaság tevékenységét 2013. október 1-tõl az ellenõrzés lezárásáig áttekintve.
A vizsgálat során feltárt hiányosságok ellenére a biztosító alapvetõen jogszabályszerûen mûködik. Az MNB ugyanakkor súlyos jogsértésként azonosította, hogy a biztosító a lakásbiztosítási terméke esetében nem egyértelmûen határozta meg a szerzõdési feltételeiben az értékkövetésre és a biztosítási díj egyoldalú emelésére vonatkozó rendelkezéseket, valamint az értékkövetés, illetve a díjemelés érvényesítése során egyáltalán nem tájékoztatta az ügyfeleket az értékkövetés kapcsán õket megilletõ jogokról. Ezen túlmenõen a díjemelés érvényesítése során a fogyasztói döntés meghozatala szempontjából jelentõs információt nem teljes pontossággal közölt. A jegybanki vizsgálat problémát talált továbbá – többek között – az AEGON Biztosító vállalatirányítási, ügymenet kiszervezési és számviteli gyakorlatában, valamint az egyes felügyeleti adatszolgáltatások alátámasztottsága kapcsán. A biztosító a kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási (kgfb), életbiztosítási, és lakásbiztosítási termékeit érintõ nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatfeldolgozási, s ellenõrzési rendszereit illetõen sem felelt meg mindenben a jogszabályi elõírásoknak. A vizsgálat továbbá nagyszámú – jellemzõen az egyértelmûség követelményét sértõ – hiányosságot tárt fel az AEGON Biztosító egyes élet- és nem életbiztosítási biztosítási feltételeinek jogszabály által elõírt tartalmi elemeivel kapcsolatban is.
A társaság több esetben megszegte az ügyfél-tájékoztatásra, panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi elõírásokat is. Több esetben késedelmesen adta meg ügyfeleinek az életbiztosítási szerzõdések megszûnéséhez kapcsolódó, s a jogszabály szerint rendszeresen, évente teljesítendõ tájékoztatásokat, illetve azokat nem a megfelelõ idõszakra vonatkozóan teljesítette. A kgfb-szerzõdéseknél jelentõs arányban mulasztotta el vagy teljesítette határidõn túl tájékoztatási kötelezettségét például a bonus-malus besoroláshoz szükséges adatok megállapítása, a díjhátralékos ügyfelek felszólítása, a szerzõdés díjnemfizetéssel történõ megszûnése, s a kártérítési igények intézése kapcsán.
A jogsértések miatt az MNB ma közzétett határozatában összesen 30 millió forint felügyeleti és 15 milliós fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki az AEGON Biztosítóra, s kötelezte a jogszabályoknak megfelelõ mûködésre. A jegybank különösen a társaság piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatok, a jogsértések számossága, illetve rendszerszintû, többször ismétlõdõ jellege alapján állapította meg a bírságösszeget. A biztosítónak 2017. május 31-ig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetésére vonatkozó intézkedéseirõl.