Elkeserítõ adatokat produkáltak a gyorshajtók
2017.03.28
A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is. A sofõrök azonban odafigyeléssel csökkenthetik az autó fogyasztását – többek között ezek derültek ki a K&H Biztosító tavaly szeptemberben indított telematika projektjének részeredményeibõl. Az 1 millió megtett kilométer után megvizsgált adatok alapján a leggyakoribb vezetéstechnikai hiba a gyorshajtás. A hivatalos statisztikákban is a legnagyobb aránnyal a gyorshajtásra visszavezethetõ balesetek szerepelnek, így a telematikai megoldások a közlekedésbiztonság szempontjából is fontos szerepet kaphatnak.

Rosszabb lett a helyzet az utakon a KSH adatai szerint: tavaly a személyi sérüléses közúti balesetek száma 1,8 százalékkal 16 628-ra nõtt, kedvezõ azonban, hogy a halálos áldozatok száma 5,7 százalékkal 607-re csökkent, a súlyos sérültek száma pedig minimális mértékben, 0,6 százalékkal 5 540-re mérséklõdött. 

rossz hír és jó hír
A balesetek túlnyomó része - 93 százaléka – a sofõrök hibájából következett be. A sebesség nem megfelelõ alkalmazása (lényegében a gyorshajtás) a balesetek 33 százalékában játszott szerepet. Ezzel egybevágnak a K&H tavaly szeptemberben elindított telematikai projektjének részeredményei is. A programban résztvevõ 212 autóval ez idõ alatt több mint 1 millió kilométert tettek meg a sofõrök, miközben 161 ezret is meghaladó vezetéstechnikai hibát vétettek. 

A K&H közlekedésbiztonság fokozását is célzó telematikai projektje keretében az autósok vezetési magatartásáról gyûjtenek adatokat. Eszerint a hibák között a gyorshajtás viszi a prímet, 36 százalékkal. Kedvezõ viszont, hogy az egy autóra vetített vezetéstechnikai hibák száma határozottan csökkent tavaly szeptember óta. A magas fordulatszám használata például 80 százalékkal csökkent, így jelentõsen kevesebb lett az autók fogyasztása is. 

Kaszab Attila, a K&H Biztosító vezérigazgató-helyettese és a társaság nem-életbiztosítási vezetõje elmondta: „A telematikai megoldások kulcsszerepet játszanak a közlekedésben, például a balesetek megelõzésében. Mivel a telematikai rendszerek valós idõben gyûjtik az adatokat, a sofõrök magatartását is kedvezõ irányba befolyásolhatják. Ezt bizonyítják a friss eredmények is, hiszen a magas fordulatszámból adódó hibák száma például jelentõsen csökkent. A telematikai rendszerekkel felszerelt autók figyelmeztetnek a gyorshajtásra is, ezen a területen azonban még bõven van tér a fejlõdésre.”

A telematikai megoldásokkal begyûjtött adatok elemzésével a Biztosító sokkal pontosabban, személyre szabottabban tudja majd alakítani autóbiztosításait. Hosszabb távon a balesetek, káresetek száma csökkenhet, ez pedig a biztosítási díjakban is megjelenhet. 

biztosítók jövõje
Kaszab Attila szerint a jelenleg is zajló negyedik ipari forradalomban elképesztõen gyorsan fejlõdnek a technológiák, az autók egyre komolyabb biztonsági rendszerekkel közlekednek, ez pedig szintén csökkentheti a balesetek számát. Az önvezetõ autók elterjedése szintén ezt a trendet erõsíti majd. 

Erre a biztosítási szakmának is készülnie kell, mert át fog alakulni a piac. Kaszab Attila idézte a Fitch Ratings hitelminõsítõ márciusban kiadott elemzését, amely szerint azok a biztosítók lesznek versenyelõnyben, amelyek a sofõrök magatartásáról telematikai megoldásokkal összegyûjtött rengeteg adatot megfelelõen tudják elemezni. Ezáltal pedig a kockázatokat is pontosabban tudják felmérni.