Az autóipar radikális átalakulás elõtt áll: a digitalizáció következtében könnyen elérhetõk az olyan szolgáltatások, mint a közösségi autózás és az autómegosztás. Újabb és újabb értékesítési csatornák születnek, mindeközben egyre nagyobb teret nyernek az elektromos autók. Az önvezetõ jármûvek fejlõdése pedig megállíthatatlan.
Vajon hogyan reagálnak a fogyasztók az iparág fejlõdésére? Úgy tûnik, ha rajtuk múlna, a jövõt az önvezetõ- és az elektromos autók uralnák: a megkérdezettek 46 százaléka nem vásárolna újra autót, ha elérhetõ áron lehetne önvezetõ taxija, 37 százalék pedig elektromos autó vásárlását tervezi a jövõben.
Ezek a fõbb megállapításai a Roland Berger Automotive Disruption Radar címû tanulmányának, amelynek célja, hogy segítse az autóipar szereplõit befektetési döntéseikben. Az Automotive Disruption Radar-ban a tanácsadó szervezet olyan folyamatokat és trendeket vizsgált, mint az új mobilitás koncepció, az automata vezetés, valamint az összekapcsolhatóság és digitális fejlesztések. A kutatás területei a szabályozási környezet, a technológia, az infrastruktúra, az iparági aktivitás és a fogyasztói érdeklõdés. A Roland Berger szakértõi 25 mutató meghatározásával értékelték a különbözõ fejlesztéseket, hogy megfelelõen részletes kimutatással rendelkezzenek ezekrõl a kategóriákról. Ahhoz például, hogy megfelelõen meg tudják határozni a fogyasztók érzéseit, a tanulmány több, mint tízezer fogyasztó véleményét vette számításba a következõ tíz országból: Kína, Franciaország, Németország, India, Japán, Hollandia, Szingapúr, Dél-Korea, Egyesült Királyság és Észak-Amerika.
“Az autóipar számos meghatározó trenddel néz szembe, amelyeket egyszerre kell kezelnie és ennek a radikális változásnak jelentõs következményei lesznek az egész szektorra nézve” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetõje. “Teljes értékláncok tûnnek el és új üzleti modellek jelennek meg, a jelenlegi iparági szereplõknek pedig megváltozott versenyhelyezettel kell szembe nézniük. Az Automotive Disruption Radar célja, hogy segítse a szereplõket a befektetési döntéseik meghozatalában és abban, hogy megértsék azokat a komplexitásokat, amelyekkel szembe néznek.”
Ázsiában van leginkább igény az új mobilitás-koncepcióra
Szingapúrban és Kínában érdeklõdtek a fogyasztók leginkább az új mobilitás koncepció, a közösségi autózás iránt. A szingapúri válaszadók 84 százaléka, míg a kínai kitöltõk 83 százaléka mondta azt, hogy ismer legalább egy olyan embert, aki nem akar saját autót vásárolni. A közösségi autózáshoz és az autómegosztáshoz kevésbé pozitívan viszonyulnak más vezetõ gazdaságokban, mint az Egyesült Királyság (37%), Franciaország (34%) és Japán (29%). Az amerikai kitöltõk mindössze 22%-a állt pozitívan ezeknek a fejlõdési irányokhoz.
“A közösségi gazdaság trendnek köszönhetõen a fogyasztók hozzáállása megváltozott.” – mondta Schannen Frigyes. „Új üzleti modellek nyernek lendületet. Ha a robotpilóták költséghatékony alternatív megoldást jelenthetnek az autó-birtoklással szemben, akkor ez a trend jelentõsen felgyorsulhat az elkövetkezendõ években.”
Különösen a nagy népsûrûségû országok lakói tudják elképzelni, hogy robotpilótával közlekedjenek a jövõben a saját autó helyett - a hollandok 59 százaléka, a japánok 56 százaléka, a szingapúriak 51 százaléka – õket követi Németország, ahol a válaszadók 47 százaléka üdvözölne ilyen megoldást. A nagy területû országok fogyasztói kevésbé nyitottak az ötletre: az amerikaiak 35 százaléka, az indiaiak 33 százaléka és a kínaiak 27 százaléka válaszolt pozitívan. “Az önvezetõ elektromos autók várhatóan 2021-re lesznek piacképesek” – magyarázta Schannen Frigyes. „Az összes nagy autógyártó keményen dolgozik a beszállítókkal és az olyan nem iparági szereplõkkel karöltve, mint az IT cégek, hogy versenyképes szereplõvé váljon ebben a küzdelemben. Világszerte nagyjából negyvenezer ember dolgozik az új mobilitás- szolgáltatásokon és az önvezetési technológián.”
Kínában a legnépszerûbbek az elektromos autók
Az elektromos autók egy másik terület, amelyben az Automative Disruption Radar regionális eltéréseket mutatott. A kínai fogyasztók túlnyomórészt pozitívan értékelik az elektromos jármûveket, 60 százalékuk gondolkozik azon, hogy a következõ autója elektromos autó legyen. Dél-Koreában a megkérdezettek 54 százaléka szeretne elektromos autót vásárolni. A fogyasztók Európában, Japánban, Dél-Koreában, és az USA-ban a magas árakat tartják a legjelentõsebb vásárlási korlátnak. “Az elektromos autók szegmense továbbra is kicsinek számít a piacon – de a részesedés a teljes gyártás tekintetében jelentõs növekedést mutatott 2016-ban” – mondta Schannen Frigyes. “Az akkumulátoros technológia fejlõdése egyre nagyobb hatótávolságot és ezáltal nagyobb kényelmet biztosít. Emellett jelentõsen csökkentek a költségek is: az elektromos-autókban használatos elemek költsége 2020-ra 120 euró/kilowatt lesz. Ez harmada azon akkumulátorok költségének, amelyeket az elsõ elektromos autókban használtak.”
Az átalakulás folyamata a legnagyobb kihívás a piaci szereplõk számára
“Mindezek a változások azt jelzik, hogy az autóipar egy korszak végéhez közeledik, az új trendeket pedig a fogyasztói elvárások alakítják.” – mondta Schannen, majd összegezte: "Az autógyártóknak meg kell találni az egyensúlyt: választ adni a kihívásra és új potenciált kifejleszteni. Nem szakadhatnak el a jelenleg is mûködõ infrastruktúrától, hanem aktívan ki kell dolgozniuk az átalakulás folyamatát. Ez jelenti a legnagyobb kihívást a piaci szereplõk számára.”