A fiatalok döntõ többségének van megtakarítása
2011.06.09
A legifjabb banki ügyfelek képesek akár fél évig is takarékoskodni, ha valamire igazán vágynak; legtöbben nyaralásra, laptopra és autóra gyûjtenek, miközben a célcsoport harmada az elmúlt két évben százezer forintnál is többet tett félre hogy megvalósíthassa céljait – derül ki a TakarékPont hálózat legfrissebb felmérésébõl, amelyet Facebook rajongói oldalán közössége fiatal tagjainak megkérdezésével készített (14-30 évesek). Eszerint bár meglepõ, a fiatalok döntõ többsége (84 százalék) rendelkezik megtakarítással, akár több tízezer forinttal is.

Úgy tûnik, céljai megvalósítása érdekében a fiatal korosztály képes igazán tudatosan kezelni pénzügyeit, a TakarékPont hálózat felmérése szerint legalábbis a döntõen 14-27 éves fiatalok kevesebb mint tíz százaléka nyilatkozott úgy, hogy vágyai tárgyát inkább hitelbõl, vagy baráti kölcsönbõl finanszírozná meg, miközben a válaszadók zöme legalább 2-3 hónapig, de legtöbben akár fél évnél is tovább képesek tartalékolni az áhított tárgyért vagy utazásért. Mindez különösen pozitív pénzügyi hozzáállást mutat annak fényében, hogy a felmérés szerint a megkérdezett fiatal banki, vagy leendõ banki ügyfelek zöme (39 százalék) havonta legfeljebb 30 ezer forintból gazdálkodik. Az 50, 100, 200 ezer forintos havi apanázs már csak a válaszadók ötödére jellemzõ, arról pedig mindössze nyolc százalékuk számolt be, hogy 200 ezer forintnál is nagyobb vagyon fölött rendelkezne havonta.

„A takarékszövetkezetek egységesített, azonos termékeket kínáló TakarékPont hálózata jó ideje vizsgálja az ügyfél fókuszában álló fiatalok pénzügyi szokásait, a mostani felmérés alapján ugyanakkor minket is meglepett, mennyire pozitív a hozzáállásuk a megtakarítások iránt.” – magyarázza Brezina Szabolcs, a TakarékBank ügyvezetõ-igazgatója.

A megtakarítási szokásokat firtató kérdés, illetve az erre adott válaszok alapján jól látható: a fiatalok mindössze 11 százaléka mondta azt, hogy nem takarít meg rendszeresen, a túlnyomó többség ugyanakkor határozottan állította, hogy akár 10 ezer forintnál kevesebbet, de rendszeresen félretesz. Érdekesség, hogy a válaszadók harmada bankban tartja spórolt pénzét, további 12 százalékuk idõnként le is köti azt, míg három százalék arról is beszámolt, hogy néha tõzsdére viszi megtakarításait.

„A fiatalok már jó ideje feladták a leckét a bankok számára.” – állítja az ügyvezetõ. „Õk már új igényeket támasztanak, másként állnak pénzügyeikhez, mint szüleik, nagyszüleik korosztálya, éppen ezért ma már nem lepõdünk meg, ha banki ügyeiket kizárólag az interneten intézik, Facebook oldalunkon tájékozódnak, vagy akár az elõbbiek alapján – tõzsdéznek.” – teszi hozzá Brezina Szabolcs. Ezek alapján érdekes irányt mutat, hogy a felmérésben résztvevõk harmada határozottan nyitottnak mutatkozott atekintetben, hogy céljai megvalósításához meglévõ megtakarításai mellé akár banki kiegészítéssel is kipótolná, további csaknem egy harmaduk szintén érdeklõdést mutatott az efféle lehetõségek iránt, bár óvatosabbnak bizonyult, azt viszont jóval kevesebben mondták, hogy nem hisznek az ilyen típusú lehetõségekben. „A folyamatos kutatások megállapításai alapján a TakarékPont hálózat az elmúlt idõszakban fejlesztéseinek jelentõs részét a fiatalokat hatásosan megszólító termékek tökéletesítésére fordította, és ez így lesz a jövõben is.” – mondja Brezina Szabolcs.

A 2009-ben piacra dobott „villantós bankkártyából” az értékesítés elsõ évében több mint 5500 fiatal igényelte, míg csak a TakarékPont hálózatban annak indulása óta összesen csaknem 9000 kifejezetten a fiataloknak szóló számlacsomagot értékesített a hálózat. Tavaly november elejétõl pedig a PayPass bankkártya és karóra bevezetésével igyekszik kiszolgálni a fiatalok igényeit, nem kevés sikerrel, hiszen néhány hónap alatt több ezer ilyen karórát értékesített a hálózat. Ennek a terméknek a bevezetését egyébként szintén hasonló ügyfélattitûd-kutatásokra alapozta.