A világ top 100 márkája közül az Amazon érte el a legmagasabb dollár érték növekedést: 40,3 milliárd dolláros növekedéssel (+41%) a márka értéke eléri a 139,3 milliárd dollárt, amellyel a negyedik helyre került a BrandZTM listán. A kereskedelmi óriás továbbra is technológiai ökoszisztémájára fókuszál azzal céllal, hogy képes legyen kiszolgálni az eltérõ fogyasztói igényeket, legyen szó online vásárlásról, gyors házhozszállításról vagy szórakoztatásról, de törekvéseinek része a mesterséges intelligencia alapú szolgáltatások fejlesztése, beleértve az élelmiszer kiszállítást és az Alexa személyi asszisztenst.
A Google, az Apple és a Microsoft vállalatok megtartották dobogós helyüket. Az elmúlt évben a Google márkaértéke 7%-kal növekedett, így értéke jelenleg 245,6 milliárd dollár, az Apple márkaértéke 3%-os növekedéssel elérte a 234,7 milliárd dollárt, a Microsoft pedig 18%-os növekedéssel jelenleg 143,2 milliárd dolláros márkaértékkel bír. Az ötödik helyezett Facebook márkaértéke 27%-kal emelkedett, így ma 129,8 milliárd dollárt ér. Az elsõ öt márka meghatározó piaci szerepét igazolja, hogy a 100-as lista összesített márkaértékének 25%-át ezek a márkák adják.
David Roth, a The Store WPP EMEA ügyvezetõ igazgatója elmondta: „A 2017-es év BrandZTM top 100 globális márka listája továbbra is azt igazolja, hogy az erõs márkák kiemelkedõ részvényesi értéket és megtérülést biztosítanak, és kevésbé befolyásolják õket külsõ hatások. A <Frightful five
Az idei lista további kiemelt szereplõje a kínai Tencent márka (8. hely). WeChat nevû saját social platformjának népszerûsége növekszik, a Tencent pedig elsõ alkalommal került fel a top 10-es listára 27%-os márkaérték növekedéssel és 108,3 milliárd dolláros márkaértékkel. A leggyorsabb értéknövekedést az Adidas érte el (+58%, 8,3 milliárd dollár), amit a kínai prémium alkohol márka, a Moutai követ (+48%, 17 milliárd dollár).
A BrandZTM a világ legnagyobb és legmeghatározóbb márkaérték mérési módszereként azokat a márkákat vonultatja fel, amelyek napjaink fogasztóinak életstílusának szerves részévé váltak. A BrandZTM egyedi abból a szempontból, hogy a globális szinten készített 3 millió fogyasztói interjút az egyes vállalatok pénzügyi és üzleti teljesítményének elemzésével (a Bloomberg és a Kantar Worldpanel adatainak felhasználásával) kombinálja a márkaérték meghatározása során.
Az idei évben a top 100 márka együttes márkaértéke 8%-kal nõtt (3640 milliárd dollár), míg 2016-ban csak 3%-os volt a növekedés. A 100 milliárd dolláros értéket is meghaladó márkák száma hatról kilencre nõtt. A lista teljes márkaértéke a 2006-ban kiadott elsõ kutatás óta 152%-kal növekedett, a márkák tekintetében pedig az innovatív, fogyasztóközpontú technológiai vállalatok számának növekedése jellemzi, amelyek hatalmas eléréssel és márkaépítõ erõvel bírnak.
A 2017-es BrandZTM top 10 márkáinak értéke (1420 milliárd dollár) majdnem annyit tesz ki, mint a 2006-os teljes top 100-as lista (1440 milliárd dollár), a márkaérték pedig 249%-kal növekedett, szemben a teljes top 100 152%-os növekedésével. A BrandZTM top 100 globális márkáinak értéke azt igazolja, hogy az erõs márkák továbbra is felülmúlják versenytársaikat.
A 2017-es lista arra is rámutatott, hogy az erõ-egyensúly valóban a fogyasztói technológiai márkák felé mozdult el, amelyek ökoszisztémái sokféle igényre kínálnak megoldást, és teszik egyszerûbbé a hétköznapokat. A top 100-as lista teljes márkaértékének több mint felét technológiához kötõdõ márkák teszik ki (beleértve a távközlést és az online kiskereskedõket), szemben ezek 2016-ban tapasztalt egyharmados arányával. Ezek a márkák 16%-kal növekedtek a legutóbbi évben, szemben a nem technológiához kötõdõ márkák 4%-os növekedésével.
A top 10 márka közül 9 a technológiához kötõdik, akárcsak a 7 új listatag: az XFinity, a YouTube, a Hewlett Packard Enterprise, a Salesforce, a Netflix, a Snapchat és a Sprint idén elõször került fel a BrandZTM listára.
A retail volt a leggyorsabban növekvõ kategória, amelynek összértéke 14%-kal növekedett az utóbbi 12 hónapban, olyan e-kereskedelmi márkákkal az élen, mint az Amazon és az Alibaba, amelyek, mint sok eredendõen internetes cég, folyamatosan bõvítik értékesítési csatornáikat offline üzlethelyiségekkel. Összességében a kizárólag online kiskereskedõk értéknövekedése 388%-kal nõtt 2006 óta, míg a hagyományos kiskereskedõk értéke 23%-kal csökkent, számukra ugyanis idõigényesebb a kínálat online piachoz való igazítása. A technológia kategória 13%-kal nõtt, míg a gyorsétterem volt az idei év leggyorsabban növekvõ szektora (+7%), amelynek vezetõ márkái friss élelmiszereket, gazdaságos menüket és olyan fogyasztói újításokat vezettek be, amelyek növelik a fogyasztók márkaélményét.
Az idei évi fõbb trendjei következõk:
- A fogyasztói technológiai ökoszisztémák nélkülözhetetlenné teszik a márkákat.
- A fogyasztók mindössze egy márka igénybevételével egyre több tevékenységet folytathatnak (az online vásárlástól kezdve a televízió nézésig), illetve egyre több eszközt használhatnak. Ez a kényelem lehetõvé teszi a legerõsebb márkák számára, hogy minimalizálják annak kockázatát, hogy a fogyasztók másik márkát választanak.
- Az új márkák egyre inkább globális szinten születnek meg, lehetõvé téve számukra a gyors növekedést.
- A technológia lehetõvé teszi a vállalkozások számára, hogy már az elsõ naptól kezdve világszerte kínálhassák termékeiket. Ez olyan új vállalkozói formák kialakulását támogatja, amelyek növekedésének sebességét és mértékét – a hagyományos modellekkel szemben – nem korlátozzák földrajzi vagy ágazati határok.
- A hagyományos nem technológiai márkák a technológiát alkalmazzák a fogasztók érdeklõdésének és elkötelezettségének fenntartása, növelése érdekében A kategóriájában leggyorsabban növekvõ Adidas például bevezette a 3D nyomtatást cipõgyártásra, míg a Domino’s Pizza gyorséttermi márka valós idejû rendelés nyomon követést kínál vásárlói részére.
- A BrandZTM top 100 márkája egyre fiatalabb. Egy márka átlagos életkora jelenleg 67 év, összehasonlítva a 2006-os 84 évvel, ami tükrözi a legújabb technológiai márkák belépését és az új kínai márkák megjelenését.
- Azok a márkák, amelyek megmutatják, hogyan teszik jobbá fogyasztóik életét, mint például a Huawei és a Toyota, átlagosan háromszor jobban növekedtek az elmúlt 12 évben (a felsõ harmad 170%-kal nõtt, szemben az alsó harmad 57%-os növekedésével).
- A hatékony kommunikáció elõnyt jelent a márka számára. A lista top elsõ harmadában szereplõk (köztük a McDonald’s és a L’Oréal Paris) értéke az erõs kommunikációnak köszönhetõen 196%-kal nõtt, szemben az utolsó harmad 47%-os növekedésével. Ez annak köszönhetõ, hogy sikeresen használták a gyakorlatban azokat a tulajdonságaikat, amelyek jól megkülönböztethetõvé teszik õket más márkáktól.
Doreen Wang, a Kantar Millward Brown BrandZ kutatásának globális vezetõje hozzátette: „Ez a folyamatosan fejlõdõ ökoszisztémákat kialakító internetes óriások területe, amelyek szoros kapcsolatot teremtenek a fogyasztókkal azzal a céllal, hogy könnyebbé, egyszerûbbé és jobbá tegye az életet. A fogyasztóközpontú technológia újraírta az elvárásainkat, így most már magától értetõdõnek tartjuk, hogy a termékek, szolgáltatások, eszközök és tartalmak azonnal a rendelkezésünkre állnak. Ezek a márkák nagy rugalmasságot mutatnak – magabiztosan és kényelmesen mozognak új területeken és új kategóriákban is, hogy fejleszthessék és kiterjeszthessék fogyasztói bázisukat.”
A BrandZTM Top 100 legértékesebb globális márka jelentése és rangsora, valamint a világ legfontosabb régióival és a 14 piaci szektorral kapcsolatos hasznos márka insightok online is elérhetõek. A globális riport, rangsorok, diagramok, cikkek és még több információ megtalálható a BrandZTM applikáción keresztül is. A BrandZTM applikáció minden regionális BrandZTM riport esetében ugyanazokat a jellemzõket, funkciókat tartalmazza, és ingyenesen letölthetõ az összes Apple iOS és Android készülékre a www.brandz.com/mobile weboldalról, illetve az iTunes-ról vagy Google Play-rõl.