Fejlett analitika a biztosításban: óriási a potenciál, de kevés realizálódik belőle
2023.07.10

A biztosítók világszerte jelentős összegeket fektetnek fejlett analitikába, azonban az ebben rejlő potenciál töredékét sikerült eddig csak kihasználniuk – állítja idei felmérése alapján a McKinsey, amely arra keresi a választ, hogy az adatelemzés miként tudja növelni az értéket az életbiztosítási és vagyonbiztosítási ágazatban. A big data és az AI alkalmazások használhatók például a kockázatok értékelésére, a hatékonyabb értékesítési és marketing stratégiák kidolgozására vagy a kártérítési folyamatok automatizálására.

A fejlett analitika (AA), amely magában foglalja a mesterséges intelligenciát és a gépi tanulást, fontos téma a biztosítási szektor vezetői számára. Azonban, bár az AA használatának potenciális értéke jelentős - globálisan körülbelül 1,2 billió euró - az AA alkalmazása és hatása a biztosítási ágazatban Európában, Közel-Keleten és Afrikában (EMEA régió) eltérő.

A QuantumBlack, AI by McKinsey új tanulmánya szerint – amely 77 biztosítási vezető megkérdezésével végzett felmérésen alapul az alábbi országokban: Németország, Olaszország, Dél-Afrika, Spanyolország és az Egyesült Királyság – az EMEA-országok biztosítói az egész értékláncban használják az analitikai eszközöket, de a legtöbbjük nem képes jelentős értéket kinyerni az AA-ból. Az EMEA-vállalatok 86%-a működési nyereségének kevesebb mint 5 százalékát realizálja AA-ból, vagy egyáltalán nem követi az AA-ból származó nyereségszerzést.

A viszonylag alacsony értékrealizációnak több oka is van, például az analitika felsővezetői szintű támogatásának hiánya, az üzleti tevékenységgel való elégtelen összehangolás, az adatvagyon és a technikai infrastruktúra gyenge minősége, valamint a felhasználási esetek fejlesztésének viszonylag lassú üteme, amely egyrészt elszigetelt (így nincs szinergia), másrészt viszonylag lassú (felhasználási esetenként jellemzően 9-12 hónapig tart). Ezenkívül az adatvagyont és a technikai infrastruktúrát gyakran világos jövőkép nélkül építik ki, és sok biztosító az adatok, a szakemberek és a technológia tekintetében gyenge alapokra épít. A felmérésben a legtöbb biztosító mind az adatokat, mind a szakembereket az AA méretezésének első öt akadálya közé sorolta. A megkérdezett biztosítók átlagosan közel kétszeresére kívánják növelni az analitikai szakemberek számát az elkövetkező két évben, de a legtöbb biztosítónak nincs világos felvételi, megtartási és képességfejlesztési stratégiája.

Mit csinálnak a legjobbak?

Az elemzés hat dimenzióban vizsgálta az AA-érettséget jelző vállalati teljesítményt az EMEA régióban: adatok, stratégia és értékmegragadás, felhasználási esetek megvalósítása, működési modell, tehetség, valamint technológia. Mindezek alapján mindössze négy vállalat minősült kiváló teljesítményűnek, és realizált jelentős eredményeket az analitikából. Ezek a vállalatok tavaly 10-25%-os nyereségnövekedést értek el az AA alkalmazásával. Egyes vállalatok az AA-nak köszönhetően több mint 25 százalékos növekedést várnak a működési nyereségükben a következő két évben.

Emellett az AA értéket teremt az ügyfelek számára az igazságosabb árképzés és a testre szabottabb értékesítés révén, valamint az alkalmazottak számára a hatékonyság növekedése és a repetitív feladatok átvállalása révén.

A legjobban teljesítő biztosítókról elmondható, hogy rendszeresen nyomon követik és értékelik az AA hatását, és jelentősen többet fektetnek be, mint a többi vállalat: a top vállalatok közül kettő évente 10-25 millió eurót költ erre a területre, míg más EMEA-beli biztosítók több mint fele 3 millió euró alatti összeget. A legtöbb top biztosító további növekedést tervez, és akár 20%-kal is növelni fogja kiadásait.

A top vállalatok folyamatosan fejlesztik és támogatják az elemzői tehetségeket és nagyobb létszámú AA-képzett munkaerőt foglalkoztatnak: átlagosan 93 AA-szakembert, míg a többi biztosító csupán 54-et.

Az iparágban nagy szórás van az adat- és analitikai érettségi szintben, és az országok között is eltérések vannak. Például az Egyesült Királyság és Spanyolország biztosítói általában jobb eredményeket érnek el, mint a Benelux-államok és Dél-Afrika biztosítói. A digitális átállás és az adatok kiaknázása fontos tényező a versenyelőny megszerzésében.

Az ábra szerint egyetlen vállalat sem jellemzi magát analitika-központú szervezetként, még a legjobban teljesítők sem. Bár a legtöbbjük tesztelte és megvalósította az AA-koncepciót, csak a vállalatok 19%-a használja széles körben az AA-t a döntéshozatalhoz. Néhány német és dél-afrikai biztosító azt állította, hogy kevés vagy semennyi fejlett adat- vagy analitikai képességgel rendelkezik. A megkérdezett biztosítók többsége úgy találta, hogy az AA kezdeményezéseik nyereségre gyakorolt hatása csak a csúcsteljesítményt nyújtó biztosítók hatásának a felére korlátozódik. Az EMEA-beli biztosítók kevésbé optimisták az analitikától remélt jövőbeli hatásuk elérését illetően, mivel a biztosítók fele csak 5%-os növekedést vár a következő 24 hónapban az AA-ból származó működési nyereség tekintetében, míg a csúcsteljesítményt nyújtó vállalatok 10-20%-os növekedést várnak ugyanebben az időszakban.

Négy módszer az AA hatásának gyorsabb növelésére

A kutatás során négy közös területet, jellemzőt sikerült azonosítani az AA-t sikeresen használó vállalatoknál: először is, értékalapú stratégiát követnek; másodszor, terület-specifikus megközelítést alkalmaznak az AA-használati esetek körének bővítése során; harmadszor, összehangolják a használati esetek végrehajtását az üzletággal; és negyedszer, szisztematikusan befektetnek a fontos tényezőkbe: az AA-használati esetekkel összehangolt adatokba, a tehetségstratégiába, valamint a céljuknak megfelelő technológiába és eszközökbe.

Az AA technológia sok lehetőséget tartogat a biztosítók számára. Azonban ahhoz, hogy a teljes potenciált kiaknázzák, a biztosítóknak új megközelítést kell alkalmazniuk, amely nem csak egy szűk területekre fókuszál, hanem egy holisztikus, területközpontú szemléletet alkalmaz. Ez azt jelenti, hogy minden egyes területen - mint például káresemények elbírálása, súlyossági előrejelzés vagy árképzés - átfogóan kell kezelni a felhasználási eseteket. Az AA vezetői már bizonyították, hogy a terület-központú megközelítés jelentős szinergiákat hozhat, amelyek felgyorsíthatják a felhasználási esetek fejlesztését és nagyobb értéket szabadíthatnak fel a biztosítók számára.